سرعت سایت، اصطلاحی است که اگر در زمینه سئو سایت فعالیت کرده باشید، بارها تاثیر آن را بر سئو و افزایش رتبه سایت شنیده اید. شاید از خودتان بپرسید که تفاوت سرعت سایت با سرعت صفحه در چیست، می توانیم بگوییم که سرعت سایت مفهوم کلی را در بر می گیرد و سرعت و زمان بارگذاری کل سایت را گویند که هر چه سرعت بالاتر و زمان بارگذاری کمتر باشد، رتبه سایت شما در گوگل بیشتر خواهد بود اما منظوراز سرعت صفحه، در واقع سرعت و زمان بارگذاری همان صفحه سایتی است که کاربر قصد بازدید از آن را دارد.
در واقع بین این دو اصطلاح، یک نسبت جزبه کل یا فرزند به پدر وجود دارد. هر چه اجزا یا فرزند بهتر باشد، قدرت پدر بیشتر خواهد بود. هرچه سرعت یک صفحه بهتر و زمان بارگذاری آن کمتر باشد، سرعت سایت کلی نیز بهتر خواهد بود که خب این به عوامل زیادی بستگی دارد.
سرعت وب سایت یکی از فاکتور هایی است که توسط الگوریتم گوگل برای رتبه بندی آن وب سایت استفاده می شود.
وقتی سایت شما کند است، موتور های جستجو با توجه به ظرفیت خود، صفحات کمتری را جستجو می کنند. و کمتر بودن تعداد صفحات جستجو شده بر نحوه ایندکس شدن سایت شما تاثیر منفی می گذارد.
نرخ برگشتی یا bounce rate اشاره دارد به درصدی از بازدید کنندگان وب سایت که بعد از بازدید یک صفحه از وب سایت آن را می بندند یا روی دکمه ی برگشت کلیک می کنند. اگر محتوای وب سایت شما دیر لود شود، بازدید کننده فورا از گشت زدن در وب سایت شما خسته می شود. همین باعث می شود که بر روی دکمه برگشت کلیک کند و به سایت رقیب شما مراجعه کند. از نظر آن ها گشتن در وب سایت شما وقت تلف کردن است و با این زمان می توان وب سایت های دیگر را بازدید کرد. گوگل به طور منظم ترافیک وب سایت را پیگیری می کند و اگر طبق اندازه گیری گوگل برای عبور اکثریت ترافیک 5 ثانیه زمان لازم باشد، آن سایت دیگر در رتبه ی اول نخواهد بود.
اگر هر بازدید کننده ای برای دیدن محتوای سایت شما بیش از حد معطل شود، شما نه تنها بازدید کننده ها را از دست می دهید بلکه مشتریان بلقوه ی خود را نیز از دست خواهید داد. اگر سرعت سایت شما زیاد باشد، کسب و کار شما هم بهتر خواهد شد. بازدید کننده های وب سایت شما هم قطعا خوشحال خواهند شد و انگیزه ی بیشتری برای دیدن صفحات دیگر خواهند داشت.. Strange Loop در مورد این موضع تحقیقاتی انجام داد و متوجه شد هر ثانیه تعلل در لود محتوای وب سایت می تواند به اندازه ی 7% فروشش هزینه داشته باشد. و کسب و کارهای آنلاین می توانند بدین وسیله تحت تاثیر قرار بگیرند که اگر زمان لود وب سایت زیاد باشد مشتریان خرید خود را کامل نمی کنند.
رضایت بازدید کنندگان به فروش شما کمک می کند. اگر دوست دارید که بازدید کننده ها به وب سایت شما نگاهی بیندازند و از محصولات شما خریداری کنند یا درباره ی خدماتتان با شما صحبت کنند، باید برای بهبود سرعت سایتتان تلاش کنید.
اگر یک نفر بیش از حد برای دیدن محتوای سایت شما معطل شود، برای خارج شدن از سایت شما و دیدن سایت های رقیب شما تردید نخواهد کرد.
متخصصین فعال در مبحث بهینهسازی وبسایتها و موتورهای جستجو طی یک تحقیق جامع دریافتند که فقط یک ثانیه تأخیر بیشتر در بارگذاری یک سایت برابر است با:
با چنین آمار و ارقامی میتوان گفت که این روزها چه ما بخواهیم و چه نخواهیم مسئله سرعت بارگذاری یک سایت به شدت اهمیت پیدا کرده است. کاربران امروزی هوشمندتر از قبل بوده و با اطلاعات و آگاهی بیشتری در فضای مجازی فعالیت میکنند. سطح توقع آنها نسبت به سالهای قبل به مراتب افزایش داشته است و به خاطر وجود صدها وبسایت رقیب، این کاربران با کوچکترین بهانه ممکن است وبسایت شما را ترک کنند. سرعت کم لودینگ یک سایت شاید بهانه بزرگی به نظر نرسد اما مطمئن باشید برای کاربران اهمیت زیادی دارد.
با توجه به پارامترهای کنونی و پیشرفت صنعت بهینهسازی وبسایتها، منابع معتبر جهانی سرعت 1 ثانیه برای لود شدن یک وبسایت را بهترین حالت ممکن میدانند. اما استاندارد این مدت زمان 1 الی 3 ثانیه است. در واقع اگر بارگذاری سایت شما تا 3 ثانیه به طول بیانجامد شما هیچ مشکلی از این لحاظ ندارید.
اگر سرعت بارگذاری سایت شما از 3 ثانیه بیشتر شود و تا 7 ثانیه طول بکشد شما باز هم در بازه استاندارد قرار دارید اما به هر حال نرخ کمتری از ترافیک و بازدید کاربران را دریافت میکنید.
برای تست سرعت سایت مقاله چگونه سرعت هاست و وب سایت خود را تست کنیم؟ را مطالعه بفرمایید.
از دید یک موتور جستجو (برای مثال گوگل )، سرعت سایت در سئو مهم است چرا که کاربران باید بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را به راحتی پیدا کنند. بنابراین تجربه کاربری یک وب سایت بسیار مهم است. عملکرد سایت قسمت بزرگی از تجربه کاربر (User Experience) است. تاخیر در سرعت بارگذاری سایت، تاثیر بسیار مهمی بر تعداد بازدیدکنندگان از سایت میگذارد و سرعت صفحه نقش اصلی را در رتبه بندی سایتها بازی میکند.
هرچه صفحات سایت شما سریعتر بارگیری شود، در نتایج جستجوی گوگل بالاتر خواهد بود. بدیهی است که سازندگان سایت تلاش بیشتری برای بهینه سازی زمان بارگذاری خود انجام دادهاند.
پس سرعت سایت بر سئو تأثیر میگذارد. سرعت سایت یک فاکتور رتبه بندی مستقیم است، واقعیتی که از زمان به روزرسانی سرعت الگوریتم گوگل حتی بهتر شناخته میشود. گوگل بارها و بارها گفته است که یک سایت سریع به شما کمک میکند تا رتبه بهتری داشته باشید. گوگل اصطلاحاً ”Speed Update” را راهاندازی کرد که سرعت سایت را به یک عامل رتبه بندی برای جستجوهای تلفن همراه تبدیل میکند. Speed Update که سرعت صفحه را در رتبه بندی جستجوی تلفن همراه امکان پذیر میکند، اکنون برای همه کاربران در حال اجرا است.
1. خرید هاست از شرکت هاستینگ معتبر با سرویس های میزبانی باکیفیت
2. انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب
3. فعالسازی قابلیت ذخیرهسازی یا کش مرورگر (Browser Caching)
4. عدم استفاده از افزونههای غیر ضروری
5. بهینهسازی تصاویر موجود در وبسایت
6. فشرده سازی فایل کدهای css , JavaScript
7. از شبکه توزیع محتوا یا CDN استفاده کنید
8. کاهش تعداد ریدایرکت های سایت و درخواست های اشتباه
9. سرویس دهنده های ویدئویی را جایگزین فضای هاست خود کنید
داشتن یک سایت سریع و بهینهشده هیچگاه تا این حد اهمیت نداشته است. حالا طیف خیلی وسیعتری از مردم به اینترنتهای پر سرعت دسترسی داشته و انتظار آنها این است که سایتهایی که واردشان میشود خیلی سریع بارگذاری شوند. رقبای دیگر شما و سطح توقع کاربران فعلی باعث شده تا هیچ جایی برای اشتباه و شکست در این زمینه وجود نداشته باشد. تجربه نشان میدهد حتی اگر کاربران ثابتی هم داشته باشید، سرعت کم سایت و بهینه نبودن آن باعث دلسردی تدریجی این افراد شده و سبب میشود تا آنها به فکر پیدا کردن جایگزینهای بهتری باشند.
توجه داشته باشید که حتی اگر یک سایت از نظر ساختاری، محتوایی و سایر جنبهها بسیار قوی باشد، بدون داشتن سرعت بالا موفقیت چندانی نخواهد داشت. بنابراین پیشنهاد میکنیم که حتماً در فرآیند طراحی وبسایت، به این نکته توجه کرده و سرعت بارگذاری سایت را بهبود بخشید.
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت 01 وب | گروه طراحی وب سایت اختصاصی محفوظ است.
sibmelk
نظر خود را ارسال کنید.