پیج آتوریتی و دامین اتوریتی چیست؟
۱۰ آبان ۱۴۰۱

روزانه چیزی در حدود صدهزار سایت جدید ساخته می‌شوند و در نتایج گوگل به رقابت می‌پردازند. هرچقدر که تعداد این سایت‌ها بیشتر میشود، مسلما اعتبارسنجی آن‌ها نیز سخت‌تر می شود. به همین دلیل مفهومی تحت عنوان پیج آتوریتی و دامین آتوریتی شکل گرفته است که به سایت شما از 1 تا 100 عددی نسبت می‌دهد که نشان‌دهنده‌ اعتبار و کیفیت سایت در نتایج موتورهای جستجو مثل گوگل است.

در گذشته پیج رنک (Page Rank) عددی بین 1 تا 10 به نشان اعتبار سایت از نظر بازدیدکنندگان برای سایت شما در نظر می‌گرفت. اما بعد از مدتی گوگل به صورت رسمی اعلام کرد که دیگر Page Rank را منبع معتبری برای انتخاب جایگاه سایت‌ها نمی‌داند.

بعد از انتشار این خبر، شرکت‌های مختلفی سعی کردند کار Page Rank را انجام دهند که در میان آن‌ها شرکت MOZ که معتبرترین سایت در زمینه‌ی سئو در دنیا می باشد، مفهومی به اسم دامین آتوریتی را برای سایت‌ها درنظر گرفت. هر چقدر که عدد دامین آتوریتی شما به 100 نزدیکتر باشد، سایت شما کیفیت و اعتبار بیشتری دارد. 

پیج اتوریتی (Page Authority) چیست؟

پیج اتوریتی چیست؟

هر سایتی از تعدادی صفحات تشکیل می شود که هر کدام از این صفحات بر اساس کیفیت و امتیازی که دارند به صورت جداگانه بر ارزش و اعتبار کلی یک سایت موثرند. پیج اوتوریتی (page authority) به اختصار PA، معیاری ست که قدرت و اعتبار صفحه ای از سایت را نشان میدهد. اینکه صفحه ای از سایت تا چه اندازه از نظر موتورهای جستجو با کیفیت و مورد تایید است.

صفحه اول هر سایت مهم‌ترین صفحه و با ارزش‌ترین صفحه هر سایت است و معمولا امتیاز (PA) بیشتری نسبت به صفحات دیگر دارد، زیرا بیشترین لینک‌ها و بیشترین ورودی سایت را صفحه اول هر سایت به خود اختصاص می‌دهد. پس اگر صفحات داخلی یک سایت امتیاز بین 0 تا 10 گرفتند صرفا به معنای ضعیف بودن سایت نیست، بلکه به معنی این است که صفحه به تازگی ساخته شده است. توجه داشته باشید که برای امتیاز گرفتن یک صفحه از سایت باید صبور باشید زیرا کار آسانی نیست. 

امتیاز پیج آتوریتی بین 0 تا 100 است که هر چه این امتیاز بالاتر باشد ارزش آن بیشتر است. معمولا سایت‌های نوپا و یا صفحات جدید، امتیاز 0 یا 1 را کسب می‌کنند که با افزایش لینک‌های داخلی و خارجی و رعایت اصول سئو می‌توان این امتیاز را افزایش داد. هر چه خواستار امتیاز بیشتر باشید کار دشوارتر است، مثلاً رسیدن از امتیاز 70 به 80 سخت‌تر از رسیدن از امتیاز 30 به 40 است.
 

دامین اتوریتی (Domain Authority) چیست؟

دامین اتوریتی چیست؟
دامین آتوریتی، Domain Authority یا به‌اختصار DA، درواقع معیاری برای بررسی قدرت و اعتبار دامنه یک سایت می باشد. این پارامتر نیز به‌صورت عددی بین 1 تا 100 نمایش داده می‌شود که هرچقدر این عدد بزرگ‌تر باشد، بیانگر اعتبار و ارزش بالاتر سایت نزد گوگل و سایر موتورهای جستجو خواهد بود. البته باید به این نکته توجه کنید که تنها داشتن اعتبار و امتیاز بالا در سایت MOZ برای رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل کافی نیست.
شرکت ماز در بیشتر مقالاتی که در ارتباط با DA منتشر می‌کند به این نکته اشاره می‌کند که Domain authority یک پارامتر نسبی به شمار می‌آید که برای مقایسه سایت‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد.
 

تفاوت اعتبار دامنه Domain Authority و اعتبار صفحه Page Authority

هر دوی این مفاهیم توسط سایت ماز اندازه گیری میشوند و عددی بین 1 تا 100 را نشان می دهند، اما گاهی در یکی از صفحات عددی متفاوت از دامین اتوریتی خود میبینید. دلیل آن هم این است که دامین آتوریتی امتیازی است که به کل دامنه تعلق می‌گیرد و در واقع توسط مجموع پیچ آتوریتی صفحات سایت محاسبه می‌شود و پیج آتوریتی امتیازی است که به هرصفحه به صورت مجزا تعلق می گیرد. به زبان ساده‌تر یعنی میانگین اعتبار صفحات مختلف وبسایت شماست که اعتبار دامنه را مشخص می‌کند و همین امر می‌تواند سبب شود تا دو عدد متفاوت در پیج آتوریتی و دامین آتوریتی خود مشاهده کنید.

 

پیج آتوریتی و دامین آتوریتی چگونه محاسبه می‌شوند؟

پیج آتوریتی و دامین آتوریتی با فرمولی تقریبا مشابه به یکدیگر سنجیده می‌‌شوند و همواره در حال تغییر و به‌روزرسانی هستند. بنابراین ممکن است در بازه‌ زمانی مشخص تغییرات و نوسانات زیادی را در امتیاز این دو به خصوص پیج آتوریتی مشاهده کنید که کاملا طبیعی است.

فرمول محاسبه‌ پیج آتوریتی و دامین آتوریتی با استفاده از  نمودار لگاریتمی است که در بازه‌ 1 تا 100 قرار دارد، و اعتبار سایت شما توسط آن سنجیده می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در نمودار لگاریتمی رسیدن از عدد 20 به عدد 30 بسیار آسان‌تر از رسیدن از عدد 70 به عدد 80 است و همین باعث می‌شود تا در ادامه کار سخت‌تری برای رشد و پیشرفت پیشرو داشته باشید.

روش‌های مشاهده اعتبار دامنه و اعتبار صفحه

برای بررسی دامین آتوریتی سایت لازم است در ابتدا وارد سایت moz.com شوید. بعد از ورود، ثبت‌نام و وارد شدن به حساب کاربری خود، از بخش Link Explorer برای بررسی ارزش و اعتبار دامنه سایت‌تان استفاده کنید. با وارد شدن به لینک اکسپلورر، آدرس دامنه سایت خود را وارد کنید. در این بخش خواهید توانست نمره دریافت شده برای سایتی که آدرسش را وارد کرده‌اید، مشاهده نمائید.

Small SEO Tools Domain Authority Checker یکی از محبوب‌ترین ابزارهای بررسی اعتبار سایت است. این ابزار کاملاً رایگان و استفاده از آن ساده است. با وارد کردن URL مورد نظرتان می‌توانید پیچ آتوریتی، دامین آتوریتی، Moz Rank، گوگل ایندکس و ... آن را مشاهده کنید. از دیگر مزایای این ابزار می‌توان به امکان بررسی همزمان چندین دامین اشاره کرد.

ابزار مشاهده اعتبار دامنه

برخی دیگر از ابزارهای سودمند برای بررسی و کنترل پیج آتوریتی عبارت اند از:

  • SEO Review Tools Website Authority Checker
  • SEO Profiler
  • Prepost SEO Bulk Domain Authority Checker
  • The HOTH's Domain Authority Checker
  • Ahrefs

اهمیت آتوریتی سایت بر روی سئو

برخی از کارشناسان دیجیتال مارکتینگ می‌گویند که پیج آتوریتی اهمیت چندانی ندارد، اما این ادعا صحیح نیست. حقیقت امر این است که پیج آتوریتی، در کنار دیگر عوامل برای ارتقای سئو ضروری است. احتمالاً می‌دانید که دامین آتوریتی اهمیت بسیاری برای سئو دارد. همانطور که ذکر شد، پیج آتوریتی یکی از عوامل مؤثر بر قدرت دامین است؛ بنابراین می‌توان به‌سادگی نتیجه گرفت که ارتقای پیج آتوریتی ارتباط مستقیمی با بهبود اعتبار دامین آتوریتی دارد. پس پیج آتوریتی مستقیماً به سئو مربوط نمی‌شود، اما در عین حال نقشی کلیدی در ارتقای سئوی سایت ایفا می‌کند. 

الگوریتم‌های بررسی پیج آتوریتی، به‌نوعی الگوریتم گوگل را تقلید می‌کنند. گوگل بر اساس مجموعه داده‌های مشخصی سایت‌ها و صفحات مختلف را بررسی و ارزیابی می‌کند. بر اساس این ارزیابی جایگاه سایت شما یا دیگران در صفحه نتایج گوگل تعیین می‌شود. در بررسی پیج آتوریتی نیز از همین داده‌ها استفاده می‌شود تا رتبه احتمالی صفحۀ شما با ضریب اطمینان بالا و مطابق با واقعیت محاسبه شود.

پیج آتوریتی ابزاری است که نشان می‌دهد استراتژی‌های سئوی شما تا چه حد موفق عمل کرده‌اند. با اندازه‌گیری پیج آتوریتی، اثرگذاری اقدامات شما به‌سادگی مشخص می‌شود. علاوه بر این می‌توانید پیج آتوریتی سایت‌های رقیب را نیز محاسبه کنید. با استفاده از این اطلاعات نقاط ضعف و قوت صفحات سایت‌تان مشخص شده و می‌توانید با اصلاحاتی جزئی به رتبۀ اول گوگل نزدیک‌تر شوید.

در آخر

دامین آتوریتی و پیج آتوریتی یکی از معیارهایی است که می‌تواند به شما کمک کند تا به رتبه‌های برتر گوگل برسید. با انجام راهکارهای موثر بر افزایش پیج اتوریتی و دامین اتوریتی، به راحتی اعتبار سایت خود را بهبود ببخشید. توجه کنید که زمانی که روی پیج آتوریتی‌های خود تمرکز کنید، دامین آتوریتی تا حد زیادی به دست می‌آید. در این مقاله سعی شد تا به صورت کامل این دو مفهوم برای شما توضیح داده شود.

نظر خود را ارسال کنید.

طراحی سایت صفر یک وب-01web