چگونه یک نام مناسب برای وب سایت خود انتخاب کنیم؟
۱۴ دی ۱۴۰۰

یکی از تصمیم هایی که بر روی تمام سال های فعالیت کسب و کار شما تاثیر گذار است، دامنه یا Domain وبسایتتان میباشد که اسم سایت شما را مشخص می کند. فرقی نمیکند که تازه کار باشید، یا این که قصد گسترش تجارت سنتی و حتی خانوادگی خود را در فضای آنلاین دارید. در هر صورت، آن چیزی که در آدرس URL سایت شما نمایش داده می شود، حکم امضای شخصی و هویت برندتان را دارد. در این مقاله می آموزیم که چگونه با رعایت نکاتی ظریف اما پراهمیت و طلایی، دامنه ای را انتخاب کنیم که هرگز قصد تعویض آن را هم نداشته باشیم.

چرا انتخاب نام دامنه سایت این‌قدر مهم است؟

جواب این سؤال را می‌توان در سه بخش ارائه داد. این سه بخش عبارت‌اند از:

  • اولین تأثیر مثبت از جانب شما: کسب و کارهای دیجیتال باید همواره تأثیر و برخورد مثبتی از خود برجای بگذارند تا در دنیای رقابتی امروز بتوانند مشتریان دائمی داشته باشند. اولین تأثیر مثبتی که از جانب کسب و کار شما برای مشتریان ارسال می‌شود یک نام مناسب برای سایت است. در واقع نام سایت اولین بخش از سایت شما است که توسط مشتری دیده می‌شود. حتی قبل از اینکه سایت شما برای مشتری لود شود اول با نام آن مواجه می‌شود. به همین دلیل انتخاب نام دامنه از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • تأثیر مثبت روی سئو سایت: دومین موردی که انتخاب نام دامنه روی آن تأثیر گذار است سئو سایت است. سئو سایت شما به شما کمک می‌کند که بیشتر و بهتر دیده شوید و در نتایج جست و جو ها رتبه سایت شما بالاتر باشد. حال هرچه نام سایت شما با کسب و کار شما همخوانی و ارتباط معنایی داشته باشد بهتر و راحت تر توسط کاربر و گوگل دیده و فهمیده می‌شود.
  • برند شما را معرفی می‌کند: نام سایت تأثیر مستقیمی روی برند شما دارد. هرچه نام سایت شما بهتر و مناسب تر باشد می‌تواند برند شما را محبوب تر کند. کمی به اسامی سایت‌هایی که امروزه در دنیای دیجیتال ایران برند شده‌اند دقت کنید: دیوار، دیجی کالا و هزاران سایت دیگر که توانسته‌اند با انتخاب نام دامنه مناسب برند خود را بهبود ببخشند.

چگونه یک نام مناسب برای وب سایت خود انتخاب کنیم؟

نکات مهم در زمان انتخاب اسم برای سایت 

 

1. نام دامنه را کوتاه و ساده انتخاب کنید

نام دامنه انتخابی شما نباید بیش از حد بلند و طولانی باشد. نام دامنه باید راحت تایپ شود، پس بهتر است از انتخاب نام‌هایی با بیش از 14 کاراکتر جدا خودداری کنید تا کاربر برای به ذهن سپردن و تایپ دچار مشکل نشود. کاربران نام‌های کوتاه را راحت‌تر به ذهن می‌سپارند و برای مدت طولانی می‌توانند بدون جستجو مستقیما وارد سایت شما شوند. یکی از بدترین کارها در انتخاب نام دامنه مخفف کردن عبارات و کلمات است. نام دامنه شما، برای کسی که برای اولین بار آن را می‌شنود، باید دارای معنا باشد و به راحتی به ذهن سپرده شود.

انتخاب اسم تک بخشی کار بسیار دشواری خواهد بود و پیشنهاد ما این است که برای اینکه بتوانید نام مناسب‌تری را برای سایتتان انتخاب کنید، به سراغ نام‌های دو یا چند بخشی بروید؛ اما دقت کنید طبق اصول گفته شده نام شما از 14 کاراکتر عبور نکند و طولانی نشود.

2. اسم سایت باید معرف برند شما باشد

نام انتخابی شما بهتر است، اشاره‌ای به فعالیت مورد نظر شما داشته باشد. با این کار قدم بزرگی برای بازاریابی و تبلیغات خدمات و محصولات خود برداشته‌اید. به دلیل اینکه هر جا نام سایت شما برده شود، مخاطبان می‌توانند فعالیت و خدمات سایت شما را درک کنند. این نکته را در نظر بگیرید که نام دامنه خود را به یک مکان یا به یک محصول خاص محدود نکنید، بهتر است نام‌های کلی در نظر بگیرید تا بتوانید در همه موارد کسب کارتان از آن استفاده کنید.

3.نام دامنه به راحتی قابل فهم و تایپ کردن باشد

نام دامنه باید به گونه ای انتخاب گردد که هنگام معرفی به مشتری، به راحتی آن را فهمیده و بتواند بدون اشتباه آن را تایپ کند. سعی کنید نام دامنه انتخابی شما دارای حالت‌های مختلف برای تایپ نباشد. مثل yarane  و yaraneh. از خط تیره و عدد به ترجیحا در ثبت نام دامنه خود استفاده نکنید. به استثنا حالتی که عدد بتواند بیانگر یک حرف خاص باشد

مثلا p30download.com نمونه ای از کاربرد صحیح عدد در نام سایت است و alireza24.com نمونه ای از کاربرد غلط است. برای اینکه مطمئن شوید، نامی که انتخاب کرده اید به راحتی تایپ میشود، از چند نفر بخواهید با شنیدن نام دامنه آن را بنویسند و با مشاهده نوع نگارش هرکدام به این نکته پی خواهید برد.

اگر در زمینه شکلات فعالیت دارید، میتوانید از chocolate_shop استفاده کنید. اما ممکن است کاربر خط تیره را فراموش کند یا chocolatefrance.com نیز به سبب طولانی بودن و تلفظ دشوار آن، ممکن است فراموش شود.

برای انتخاب نامه دامنه مناسب حتما مقاله 7 نکته اساسی انتخاب دامنه مناسب را مطالعه بفرمایید.

4. فعالیت خود را با نام دامنه نامناسب محدود نکنید

کسب و کار خود را با نام دامنه محدود نکنید، برای مثال taghvim99 باعث میشود کسب و کار شما به سال 99 محدود شده و بعد از آن از بین برود. برای مثال با پسوند apk نشان میدهد که کسب و کار شما محدود به دانلود اپلیکیشن است. این محدودیت ها برای کسب و کار مناسب نمیباشدبهتر است نام انتخابی شما یک  تصویر ذهنی در ذهن ایجاد کند. با این ترفند نام سایت شما خیلی سریع می‌تواند به شهرت دست پیدا کند، مثل apple.com 

5. برای انتخاب اسم سایت خلاقانه عمل کنید

باید در نظر داشته باشید که اکثر کلمات فارسی و انگلیسی تک بخشی تا به امروز به ثبت رسیده‌اند و حداقل پسوند .com یا .ir آنها ثبت شده است. پس اگر به دنبال ثبت نام دامنه‌ای کوتاه و تک بخشی برای وب سایت خود هستید، باید کمی خلاقیت به خرج داده و یک کلمه جدید ابداع کنید. دقت کنید که با این کار، نامی که انتخاب یا ابداع کرده‌اید معنی بدی نداشته باشد، پس حتما معنی آن را چک کنید و با توجه به آن نام خود را انتخاب کنید

برای مثال اگر صاحب یک رستوران ایتالیایی هستید و می خواهید یک سایت برای خود داشته باشید، می توانید از دیکشنری ایتالیایی کمک گرفته و انواع عبارت های با معنا و مرتبط با کار خود را در لیستی قرار دهید. سپس با ترکیب آنها به نامی که معرف فعالیت شما بوده و همچنین متفاوت تر از رقیبانتان نیز باشد، دست پیدا کنید.

شما می توانید برای انتخاب نام سایت از اسامی حیوانات استفاده کنید، برای مثال hodhod.com می تواند یک نام متفاوت و خلاق برای سایت باشد. همچنین می توانید از نام اشیا مانند divar، گل و یا نام های قدیمی مثل amirza.ir استفاده کنید. با به کارگیری این نوع ایده ها می توانید نام های متفاوت تر و خلاقانه تری را ایجاد کنید.

هنگام دادن ایده برای اسم فروشگاه اینترنتی می‌توانید، از کلمات لاتین هم استفاده کنید ولی باید در نظر داشته باشید که اگر سایت شما قرار است در زمینه بین المللی فعالیت کند نامی که به لاتین انتخاب کرده‌اید، باید دارای معنا باشد.

6. نام سایت و شبکه های اجتماعی خود را یکسان انتخاب کنید

سعی کنید نام دامنه و نام صفحات شبکه های اجتماعی شما یکسان باشد. با این کار کاربران راحت تر شما را در همه فضا ها پیدا میکنند. بنابراین علاوه به بررسی اسم مورد نظر در وب سایت ها، شبکه های اجتماعی را نیز چک کنید

7. از نظر دیگران استفاده کنید

به تداعی ذهنی نام دامنه خود در ذهن مخاطب توجه داشته باشید. اگر نام سایت شما مفهوم ناخوشایندی را در ذهن مخاطب تداعی کند، مطمئن باشید که نام خوبی نخواهد بود. پس برای آن که نظری در رابطه با تداعی نام خود در ذهن مخاطب داشته باشید، قبل از ثبت نام، آن را با حداقل ده نفر در میان بگذارید و نظر آنها را بخواهید. مثلا نام شما نباید تداعی گر نام یک بیماری یا حرف نامربوطی باشد.

8. انواع شکل های نوشتاری نام سایت خود را ثبت کنید

سعی کنید نامی را انتخاب کنید که چندین شکل نوشتاری نداشته باشد. اما اگر نتوانستید نامی با این ویژگی پیدا کنید، بهتر است که انواع شکل های نوشتاری آن را با پسوند های مختلف ثبت کنید .نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که اگر می‌خواهید دامنه ثبت کنید، باید بتوانید پسوندهای مختلف آن را به ثبت برسانید (حداقل دو پسوند دات کام و دات ای ار را ثبت کنید)

اگر دیدید که دامنه مورد نظر شما  با پسوند .com قبلا به ثبت رسیده و با پسوند .ir خالی است (و یا حتی اگر .ir ثبت شده و .com خالی است) از آن نام صرف نظر کنید. زیرا امکان سئو برای سودجویان با استفاده از نامی که برای شما نیست و با پسوند دیگری به ثبت رسیده مهیا خواهد شد و با رونق کسب و کارتان شما را دچار مشکل خواهند کرد.

9. از پسوندهای رایج استفاده کنید

نام دامنه خود را با پسوندهای رایج ثبت کنیدبرای مثال پسوندهای زیادی مانند info، ninja و ... وجود دارد که شاید شما با آنها آشنایی کامل دارید، اما تمامی مخاطبان سایت شما به این پسوندها آشنایی ندارند و برای جستجوی سایت شما دچار مشکل خواهند شد. بهتر است که اسم سایت را با پسوند های .ir و .com ثبت کنید. اما این نکته را باید بدانید که به طور کلی پسوند .com اعتبار بیشتری داردبرای مثال در سیستم عامل ویندوز اگر نام سایتی را در گوگل بدون پسوند آن سرچ کنید و سپس دکمه Ctrl + enter را بزنید، به صورت خودکار پسوند .com تایپ می شود. همچنین در کیبورد اکثر گوشی های همراه نیز، .com به صورت پیشفرض وجود دارد. نکات گفته شده نشان می دهد که این پسوند در بین مردم معروف تر بوده و جا افتاده است. اما به این نکته نیز توجه کنید که در هر صورت برای جلوگیری از سواستفاده سودجویان، هر دو پسوند را ثبت کنید.

 

معرفی چندین ابزار انلاین انتخاب اسم برای وبسایت

1. اسم یار

اسم یار (esmyar.ir) وب سایت ایرانی برای انتخاب نام مناسب برای وب سایت شماست. کافیست که یک کلمه پایه ای و مرتبط با موضوع سایت خود انتخاب کنید و مشاهده خواهید کرد که بی نهایت پیشنهاد به شما نمایش میدهد. علاوه بر پیشنهادات بسیار، همخوانی پیشنهادات با زبان فارسی از مزایای آن محسوب میشود. البته لازم به ذکر است فقط 20 اسم اول به شما نمایش داد میشود و برای مشاهده پیشنهادات بیشتر باید اشتراک تهیه بفرمایید.

اسم یار
2. Bust a Name

Bust a Name از اطلاعات وابسته به زبان شناسی برای جستجو در بین هزاران اسم و در دسترس بودن دامین‌ها استفاده می‌کند. در صفحه ساخت دامنه این ابزار، می‌توانید با تایپ کلمات کلیدی و پر کردن گزینه‌های دیگر – برای مثال تعداد کاراکترهای دامین – کارتان را شروع کنید. سپس دامنه‌های اتفاقی تولید می‌شود که می‌توانید از بین آن‌ها یک گزینه را انتخاب کنید و در دسترس بودن آن را بررسی کنید. 

bust a name
3. Dyyo

Dyyo یکی دیگر از ابزارهای ساده برای تولید نام وبسایت و وبلاگ است که اجازه می‌دهد اسم‌هایی با ۴ حرف را جستجو کنید. فقط کافی است که چهار حرف تایپ کنید و بر روی search کلیک کنید تا نتایج مختلف و متنوعی که این ابزار تولید می‌کند را ببینید.

علاوه بر این، Dyyo این قابلیت را دارد تا کلماتی که نمی‌خواهید در دامنه استفاده شوند را فیلتر کنید.

dyyo

4. Online generator

Online Generator یک ابزار تولید نام چند منظوره است. این ابزار اجازه می‌دهد تا اسم کسب و کار، نام دامین، پروژه، شرکت یا محصولی که قرار است تولید کنید را نیز انتخاب کنید. این ابزار با استفاده از یک الگوریتم تصادفی اسامی، صفت‌ها و فعل‌ها را ترکیب می‌کند. این الگوریتم می‌تواند بیش از ۵ میلیون اسم تولید کند.

online generator

با توجه به اهمیت انتخاب نام مناسب و دامنه مناسب برای وب سایت خود با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله تلاش کنید تا نامی ماندگار برای وب سایت خود انتخاب کنید.

نظر خود را ارسال کنید.

طراحی سایت صفر یک وب-01web