چگونه سرعت هاست و وب سایت خود را تست کنیم؟
۲۲ آذر ۱۴۰۰

تست سرعت هاست چیست؟

 تست سرعت هاست محاسبه زمان بر حسب ثانیه برای ارسال پاسخ سرور به درخواست بارگذاری یک سایت از سوی کاربراست. یعنی اینکه از زمانی که کاربر آدرس سایت شما را در مرورگر وارد می کند تا زمانیکه تمام اطلاعات سایت شما برای او بارگذاری شود، چه مدت زمانی بر حسب ثانیه صرف میشود.

بسیاری از برنامه نویسان امروزه با انتقال کدهای جاوا به انتهای کد های خود و قرار دادن این کدها قبل از تگ بسته Body باعث میشوند که کاربر تصور کند که سایت، در زمانی بسیار کمتر از آنچه واقعا هست، بارگذاری میشود. یعنی اینکه ابتدا متن و عکس های صفحه برای کاربر بارگذاری شده و بعد از اینکه بازگذاری متن و عکس به پایان رسید، کدهای مربوط به افکت های سایت را بازگذاری می شود. از آنجا که کاربر با بارگذاری کامل متن و عکس تصور میکند، سایت کامل بارگذاری شده است، به مطالعه سایت مشغول میشود و در این حین کدهای افکت در حال بارگذاری می باشند. اگر تا کنون از این تکنیک استفاده نکرده اید بهتر است که اینکار را انجام دهید.

 

ابزار های رایگان تست سرعت هاست کدامند؟

 

ابزار YSlow 

این سایت به شما نوار آدرسی برای درج آدرس سایت نمی دهد، که بتوانید آدرس سایت را وارد و سرعت سایت خود را تست کنید بلکه شما باید یکی از افزونه های موجود را بر روی مرورگر خود نصب کنید. بعد از نصب افزونه میتوانید، آدرس سایت خود را در مرورگر تایپ کرده و بعد از بارگذاری سایت، روی ایکون افزونه در سمت راست نوار جستجوی مرورگر خود کلیک کنید، تا اطلاعاتی از سرعت صفحات سایت شما و دلیل کند بودن آن را مشاهده کنید.

این ابزار برای سنجش عملکرد هر وب‌سایت ابتدا همه مؤلفه‌ها (تصاویر، اسکریپت‌ها و موارد دیگر) را شناسایی می‌کند؛ سپس به جمع‌آوری اطلاعات در رابطه با هر مؤلفه می‌پردازد و در نهایت، با استفاده از اطلاعات گردآوری‌شده و با توجه به هر یک از استانداردهای خود برای وب‌سایت مربوطه یک امتیاز در نظر می‌گیرد.

ابزار GTmetrix

ابزار جی تی متریکس یکی از مهمترین ابزارهای رایگان در تست سرعت هاست و سایت میباشد. نتایج آنالیز این سایت میزان تسلط یک برنامه نویس به طراحی سایت را نشان دهد. اغلب شرکت های طراحی سایت از این سایت بعنوان رفرنسی برای نشان دادن، تخصص خود برای طراحی سایت استفاده می کنند.

گزارش‌های GTmetrix در شش بخش مختلف: PageSpeed، YSlow، نمودار آبشاری، محور زمانی بارگذاری، ویدئو و تاریخچه یا سوابق ارائه می‌شود. همچنین توصیه‌هایی را برای بهبود هر مشکل موجود در سایتتان ارائه می‌دهد.

کار با این ابزار بسیار ساده است. با ورود به سایت این ابزار میتوانید در نوار آدرس بزرگی که در وسط صفحه است آدرس سایت خود را وارد کنید و دکمه Analyze را بزنید. این سایت چند مرحله آنالیز روی سایت شما انجام میدهد و به شما اعلام میکند که چه مشکلاتی در سمت سرور و یا در سمت ظاهر سایت، باعث کند شدن بارگذاری سایت شده است . جزئیات فراوان در آنالیز سایت و سادگی عملکرد این ابزار موجب شده است که بسیاری از کاربران ابزار GTmetrix را بعنوان استانداردی برای سنجش سرعت هاست در نظر بگیرند.

با ثبت‌نام و دریافت یک حساب کاربری رایگان می‌توانید به قابلیتهای بیشتر این ابزار دسترسی پیدا کنید. می‌توانید وضعیت وب‌سایتتان را از هفت موقعیت جغرافیایی مختلف ارزیابی کنید. علاوه بر این، امکان انتخاب نوع مرورگر (کروم یا فایرفاکس) و نوع اینترنت مورد استفاده نیز وجود دارد.

ابزارهای تست سرعت هاست کدامند؟

ابزار Pingdom

این ابزار به مدیران سایت‌ها امکان دریافت اطلاعات و گزارشات خاص از عملکرد سرعت بارگذاری صفحات وب را می‌دهد. این سیستم اساسا یک سیستم مانیتورینگ است که به شکل آنلاین برای تست سرعت وب‌سایت‌ها در دسترس قرار گرفته‌است و آمار بسیار خوبی از عملکرد صفحات وب‌سایت‌ها را ارائه می‌کند که برای هر مدیری سایتی بسیار مفید و کاربردی است. با کمک این ابزار، مدیران سایت‌ها نسبت به هر مسئله‌ای هشدار دریافت می‌کنند تا بتوانند روی کار روزانه خود تمرکز کنند.

این سایت براساس نام دامنه و منطقه ای که میخواهید سایت را از آن جستجو کنید، به شما سرعت سایت را اعلام میکند. از آنجا که تنها امکان کنترل سرعت سایت از آمریکا، سویس، استرالیا موجود است. سرعتی که این سایت به شما اعلام میکند، معمولا برای هاست هایی که در منطقه خاور میانه و یا خاور دور قرار دارند عددی غیر واقعی است. مثلا این سایت، به سایتی رتبه 55 میدهد و سرعت بارگذاری آن را نزدیک 6 ثانیه برآورد میکند که قطعا این نتیجه با آنچه کاربران ژاپنی این سایت مشاهده می کنند، بسیار متفاوت است.

ابزار Dotcom

Dotcom ابزاری قدرتمند نسبتا ساده برای تست عملکرد و مانیتورینگ وب‌سایت است. شما می‌توانید با استفاده از این برنامه آنلاین، سرعت وب‌سایت خود را با چارت‌های آبشاری و پخش ویدئو سایت تحلیل کنید. اما تست سرعت وب‌سایت از نواحی جغرافیایی مختلف را به طور هم‌زمان اجرا می‌کند و نتایج تست را در یک صفحه نشان می‌دهد که با کلیک بر روی هرکدام از مناطق می‌توانید گزارش وضعیت آن را در ستون سمت چپ مشاهده کنید.

اگر امکان بررسی وضعیت سرعت سایت در نواحی مختلف جهان برایتان اهمیت دارد، این قابلیت می‌تواند باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در وقت شما گردد چرا که در بقیه ابزارهای تست سرعت وب‌سایت برای بررسی وضعیت سرعت بارگذاری سایت در هر منطقه باید مجددا تست را اجرا کنید. علاوه بر این، در ستون سمت چپ دو زبانه وجود دارد که وضعیت سرعت سایت در اولین بازدید و بازدیدهای بعدی را به صورت مجزا نشان می‌دهد.

ابزار Webpagetest

یکی از محبوب‌ترین ابزارها برای سنجش عملکرد صفحه وب است که خدمات مختلف و منحصر به فردی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. این ابزار این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا تست‌های عملکرد وب را از مکان‌های مختلف در سراسر جهان در مرورگر‌های مختلف (از جمله مرورگرهای موبایل بر روی مدل‌های مختلف موبایل‌های هوشمند) انجام دهید. 

مزیت این ابزار آنلاین نسبت به بقیه سایت‌های تست سرعت آن است که نمودار آبشاری بسیار دقیق و جامعی از نحوه فراخوانی فایل‌ها در سایت تست شده ارائه می‌دهد. اطلاعات این سایت در هنگامی که نمیتوانید دلیل کاهش سرعت بارگذاری صفحه ای را بیابید بسیار کارساز خواهد بود.

گزارش WebPageTest در هشت بخش ارائه می‌شود؛ شامل خلاصه گزارش، جزئیات، مرور عملکرد، جزئیات بارگذاری محتوا، اسکرین‌شات‌ها و همچنین دو بخش آنالیز تصاویر و نقشه سرعت بارگذاری اجزای مختلف برگه مورد نظر. علاوه بر این، روش سنجش این ابزار تا حدی منحصر به فرد است. از این بابت که می‌توانید تست را با استفاده از دکمه «RE-RUN THE TEST» در صفحه خلاصه گزارش (Summary) تکرار کنید و نتایج اولین بازدید و بازدیدهای تکراری را با هم مقایسه کنید.

ابزار PageSpeed Insights

این ابزار Page speed insights صفحه وبسایت شما را بررسی میکند و پیشنهادهایی را برای به حداقل رساندن زمان بارگذاری ارائه می‌دهد. 

این ابزار دو امتیاز برای سرعت سایت در نظر می‌گیرد، یک امتیاز مربوط به سرعت سایت در محیط دسکتاپ و یک امتیاز دیگر در دستگاه‌های گوشی همراه ارائه می‌دهد. پس از بررسی صورت گرفته از طریق این ابزار گوگل، رتبه سایت از ۱ تا ۱۰۰ امتیازبندی می‌شود و عدد بالا به معنی آن است که سرعت سایت، حداقل از نگاه گوگل، بهینه می‌باشد. رتبه بالای ۸۵ نشان‌دهنده بالا بودن سرعت سایت است.

این ابزار، میزان کاربردی بودن هر صفحه را بر مبنای عملکرد آن در موارد زیر ارزیابی می‌کند:
زمان بارگذاری قسمت بالایی صفحه (above the fold): فاصله زمانی بین درخواست کاربر برای بارگذاری یک برگه جدید تا لحظه‌ای که محتوای بالای صفحه توسط مرورگر پردازش شده و نمایش داده می‌شود.
زمان بارگذاری کل صفحه: فاصله زمانی بین درخواست کاربر برای بارگذاری یک برگه جدید تا لحظه‌ای که کل محتوای صفحه توسط مرورگر پردازش شده و نمایش داده می‌شود.

ابزار Devtools

این ابزار متفاوت‌ترین ابزار تست سایت است و خصوصیاتی دارد که هیچ‌یک از ابزارهای بالا نیز ندارند، یکی از مهم‌ترین ویژگی این ابزار نمایش آمار دقیق‌تر برای کاربران ایرانی است چرا که ابزار Devtools در مرورگر گوگل کروم مستقر شده و شما می‌توانید با لوکیشن ایران سرعت سایت خود را تست کنید، در هیچ یک از ابزارهای بالا لوکیشن ایران وجود ندارد، البته سرعت اینترنت شما هم گاهی در نتایج تاثیرگذار خواهد بود.

 

 آیا ابزارهای کنترل تست سرعت هاست قابل اعتمادند ؟

هیچ کدام یک از این ابزارها نتیجه صد در صد به ما نمیدهند، اما میشود از این ابزارها برای بهبود کیفیت سایت و هاست استفاده کرد. ابزارهای تست سرعت هاست اطلاعات مناسبی درباره اشکالات هاست و سایت ما و تاثیر این اشکالات برسرعت بارگذاری سایت به ما ارائه میدهند، که میتوان از این ابزارها برای برطرف کردن یا بهبود این اشکالات استفاده کرد. اما توجه داشته باشید که بیشتر این ابزارها از هاست هایی در خارج از کشور در آمریکا و اروپا، سایت ما را کنترل می کنند، که خود باعث گزارش کند بارگذاری شدن هاست و سایت توسط این ابزار ها خواهد شد.

 

چگونه بدون ابزار سرعت سایت خود را بسنجیم

 

اندازه گیری چگونگی سرعت سایت توسط  : ping 

 ۱ - اول راه اندازی command prompt  بر روی کامپیوتر مبتنی بر ویندوز است. دسترسی به آن از طریق کلیک کردن بر روی " start" دکمه پایین صفحه نمایش سپس از انجا " run " را انتخاب کنید. در آن کلمه " cmd " را تایپ کنید تا صفحه کامند پرامپت برای شما باز شود. اگر شما نتوانستید آن رابه طور مستقیم پیدا کنید در نوار جستجوی ویندوز کلمه command prompt را تایپ کنید بعد از جستجو آن به شکل یک پنجره سیاه برای شما ظاهر خواهد شد.

۲ - در صفحه نمایش command prompt عبارت " ping yourwebsit.com " را تایپ کنید . " yourwebsit.com " همان هاست یا وب سایتی میباشد که شما می خواهید سرعت آن را تست کنید.

 ۳ - آمار پینگ خود را مشاهد کنید. بعد از انجام پینگ به آمار نتایج پینگ خود نگاه کنید . نتایج آمار چیزی شبیه

: Ping statistics for 11.111.111.11 : Packets: send=4 received=4 lose=0 ( 0% loss) Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum= 170 ms, Maximum= 320 ms, Average= 259 ms” 

۴ - آمار پینگ خود را ارزیابی کنید . میانگین زمان پینگ کمتر از ۲۰۰ میلی ثانیه خوب است ۲۰۰ تا ۴۰۰ سرعت متوسط میباشد ، و ۴۰۰ میلی ثانیه و بیشتر زمان پینگ ضعیف و سرعت کم میباشد. اگر زمان پینگ شما به طور متوسط ۴۰۰ یا بیشتر بود دیگر گزینه های هاستینگ خود را با پینگ کردن هاست وب سایت خود توسط دیگر شرکت های هاستینگ ارزیابی کنید.

و اما در آخر

یکی از مهمترین نکات برای جذب بیشتر کاربرن برای وب سایت و جلب رضایت آنها افزایش سرعت سایت می باشد. با کمک ابزار تست سرعت سایت می‌توانید میزان پیشرفت خود را برای بهبود عملکرد سایت خود بررسی کنید. توجه داشته باشید خرید هاست پرسرعت هم بسیار مهم است. حتی اگر تمام نکات را در سایت خود رعایت کنید، سرویس میزبانی سایت شما اصلی‌ترین نقش را برای افزایش سرعت سایت شما بازی می کند.

نظر خود را ارسال کنید.

طراحی سایت صفر یک وب-01web