گوگل ادز چیست و چرا باید از گوگل ادز استفاده کنیم؟
۰۱ بهمن ۱۴۰۰

امروزه فروشگاه‌های آنلاین و تجارت‌های دیجیتال در کنار روش تجارت سنتی در حال پیشرفت هستند. حتی در برخی از اصناف نیز به‌ خوبی جای تجارت سنتی را گرفته اند. اما در بین رقابت بالایی که بین وب سایت‌ها با محتویات و خدمات متفاوت وجود دارد، صاحبان وب سایت‌ها همواره به دنبال راهکارهایی هستند که در صفحات موتورهای جستجو بیشتر از رقبای خود دیده شوند. یکی از این راهکارها تبلیغات در گوگل و استفاده از گوگل ادز (Google Ads) است. پس در ادامه با ما همراه باشید تا با گوگل ادز و دلایل استفاده از آن آشنا شوید.

گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز یا گوگل ادوردز (Google Ads) یک سیستم تبلیغاتی زیرمجموعه گوگل است که به وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف کمک می‌کند تا خود را به مشتری نشان دهند. معروف‌ترین بستر تبلیغات گوگل ادز، توسط موتور جستجوی گوگل انجام می‌شود. در این روش، تبلیغ کننده یا صاحب کسب‌وکار عبارت کلیدی مد نظر خود را طی مراحل مختلفی به گوگل اعلام می‌کند.

بعد از انجام بررسی‌های لازم توسط گوگل و پرداخت هزینه تبلیغ، کسب‌وکار تبلیغ دهنده به کاربران اینترنت و موتور جستجو نشان داده می‌شود. برای مثال، اگر شما به عنوان تبلیغ دهنده کلمه خرید لباس بچگانه را در گوگل ادز ثبت کنید، اگر کاربری این کلمه کلیدی را در گوگل جستجو کند، اولین لینک تبلیغاتی متعلق به وب‌سایت و کسب‌وکار شماست. جالب است بدانید، مبلغ پرداخت شده به ازای هر کلیک کاربران است؛ یعنی هر کاربری که روی لینک تبلیغاتی گوگل کلیک می‌کند، مبلغی از هزینه کل کم شده و به حساب گوگل منتقل می‌شود.

 

6 دلیل برای استفاده از گوگل ادوردز

 

1- گوگل ادوردز به شما نتایج سریع ارائه می دهد!

یکی از بهترین دلایل استفاده از Google AdWords این است که نتایج آن بسیار سریع است. به‌عبارتی، به محض تأیید کمپین تبلیغاتی خود، می توانید شروع به دریافت ترافیک کنید. یعنی از همان روزی که کمپین یا همان فعالیتهای تبلیغاتی خود را استارت می زنید، می‌توانید فروش خود را نیز آغاز کنید. اینکار فقط چند دقیقه طول می‌کشد و شما تعجب می کنید که چرا تاکنون پول خود را صرف روش‌های تبلیغاتی بیهوده دیگری کرده اید!

بر خلاف سئو (بهینه سازی سایت برای موتور جستجو) می‌توانید با کمک گوگل ادوردز در صفحه اول گوگل دیده شوید.

ممکن است برای بهره مندی از مزایای راهبردهای دیگر مانند سئو، ماهها انتظار بکشید، اما AdWords  اینگونه نیست. علاوه بر این، شما می توانید هزينه بازاریابی خود را در هر زمان با افزایش یا کاهش سرمایه گذاری خود در گوگل ادوردز تنظیم کنید.

2- AdWords دارای پتانسیلی نامحدود است!

اگر به دنبال یک استراتژی بازاریابی مقیاس پذیر هستید، تبلیغات گوگل بهترین انتخاب است. با در اختیار داشتن میلیون ها کلمه کلیدی برای پیشنهادات و کلمات جدید روزانه، مخاطبینی نامحدود برای هدف قرار دادن دارید. با استفاده از این کلمات کلیدی گوناگون و فراوان، می توانید کلمات کلیدی جدیدی را به کمپین تبلیغاتی خود اضافه کرده تا ترافیک خود را افزایش دهید.

اگر تبلیغات PPC سودآوری دارید، می توانید هزینه روزانه کمپین یا همان فعالیتهای تبلیغاتی خود را برای تولید کلیک بیشتر افزایش دهید. از آنجا که کلمات کلیدی در یک سیستم مزایده قرار می گیرند، با پرداخت بیشتر برای هر کلیک، می توانید جایگاه خود را در رتبه بندی ها افزایش دهید. به عبارتی، اگر هم اکنون در رتبه 4 قرار دارید، با افزایش هزینه پیشنهادی خود و همچنین بهبود تبلیغات‌تان می توانید به رتبه 2 دست پیدا کنید!

هرچه در رتبه بالاتری قرار داشته باشید، کلیک بیشتر و ترافیک بیشتری خواهید داشت. با افزایش هزینه پیشنهادی برای کلمات کلیدی، تعداد زیادی بازدیدکننده را به سمت سایت کسب و کار خود جذب خواهید کرد.

3- گوگل ادز گزارش‌های دقیقی ارایه می‌دهد!

گوگل ادوردز مجموعه ای از تجزیه و تحلیل‌ها و نمودارهای ارزشمند را در نرم افزار خود دارد. این آمار به کاربران این امکان را می دهد تا موفقیت عملکرد خود را دیده و در صورت لزوم تغییراتی را در آن ایجاد کنند. این آمار همه چیز، از پرداخت به ازای هر کلیک تا میانگین هزینه هر کلیک، عبارات جستجو شده و حتی نرخ تبدیل را پوشش می دهد.

در اختیار داشتن این تحلیل‌ها، می تواند به خوبی در مورد پرداخت هزینه تبلیغات گوگل به شما کمک کند. برای مثال، اگر در حال حاضر یک کلمه کلیدی با نرخ تبدیل بسیار بالایی دارید، بهتر است سرمایه گذاری خود را بر روی آن کلمه کلیدی افزایش دهید.

همیشه می توانید با کلمات کلیدی جدید یک کمپین تبلیغاتی جدید را امتحان کرده و آغاز کنید، اما اگر آمار به شما می گوید کمپین‌تان موفقیت آمیز است، چرا بیهوده خود را به زحمت می اندازید؟ بنابراین، شما می توانید فقط هزینه روزانه کمپین فعلی و تبلیغات خود را افزایش دهید. این امر به نوبه خود موجب افزایش ترافیک سایت شما خواهد شد. خلاصه اینکه، با در دسترس داشتن داده های فراوان در Google Ads شما به راحتی می توانید بفهمید که آیا گوگل ادوردز ارزش سرمایه گذاری را دارد یا خیر.

4- هر زمان که خواستید، کمپین های Google Ads را متوقف کنید!

یکی دیگر از مزایای گوگل ادوردز و تبلیغات کلیکی (PPC) این است که هر زمان که متوجه شدید این کمپین تبلیغاتی برای شما سودآور نیست، می توانید جلوی نمایش تبلیغات آن کمپین را بگیرید. سایر تکنیک های بازاریابی مانند سئو و بازاریابی چاپی کسب و کار شما را تا چندین ماه متعهد می‌کنند. این بدان معناست که اگر شما یک قرارداد 6 ماهه SEO را امضا کنید و بعد از 3 ماه هیچ پیشرفتی نبینید، باز هم باید هزینه سئو تبلیغات خود را پرداخت کنید. برای برخی از مشاغل، این کار منجر به اتلاف هزینه های هنگفتی خواهد شد.

5- با گوگل ادوردز از رقبای خود سبقت بگیرید!

مهم نیست که در چه زمینه یا صنعتی فعالیت می‌کنید، بلکه آنچه مهم است، این است که شما همیشه رقبایی خواهید داشت که دائما در تلاش هستند تا ترافیک سایت شما را ازان خود کنند. علاوه بر این، مهم نیست که آنها در گوگل تبلیغ می‌کنند یا SEO را انتخاب کرده اند، بلکه آنچه مهم است این است که این رقابت همیشه داغ و پایاپای خواهد بود. خوشبختانه گوگل ادز به شما این امکان را می دهد تا رقبای خود را از میدان به در کنید، البته با قیمتی مناسب!

اگر رقبای شما برای رسیدن به رتبه یک در گوگل سرمایه گذاری زیادی بر روی SEO انجام می دهند، شما می‌توانید به راحتی با یک کمپین تبلیغات کلیکی آنها را دور بزنید. با سرمایه گذاری قدرتمند بر روی یک کلمه کلیدی، می‌توانید از نتایج جستجوی ارگانیک پیشی بگیرید. با سبقت گرفتن از رقبا می توانید ترافیک آنها را از آن خود کنید و بازدیدکنندگان آنها را به سایت خود هدایت کنید.

6- آیا Google Ads در سال 2022 ارزش سرمایه گذاری را دارد؟

حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که آیا  Google Ads در سال 2022 ارزشمند است؟ آیا گوگل ادز سزاوار سرمایه‌گذاری دلارهای شما می باشد؟ یا بهتر است سرمایه‌تان را صرف امور دیگری کنید؟ جواب مشخص است: قطعاً  Google Ads ارزشش را دارد!

گوگل ادز نه تنها این امکان را به شما می دهد که کسب و کار خود را، با هر اندازه ای به میلیون ها نفر معرفی کنید، بلکه هزینه بالایی هم ندارد.

البته فراموش نکنید گوگل ادز تنها در صورتی ارزش دارد که تبلیغات شما را به مشتریان واقعی نمایش دهد. متأسفانه، در دنیای PPC یا تبلیغات کلیکی، بسیاری از کلیک‌ها تقلبی است و اکثر کاربران غالباً قصد خرید محصولات یا خدمات شما را ندارند. بدیهی است که در صورتی که تبلیغات گوگل را به صورت کاملا بهینه ، هدفمند و تخصصی انجام ندهید، در دراز مدت برای شما هزینه زیادی در بر خواهد داشت.

 

 آشنایی با مزایای تبلیغ در گوگل ادز

 

1- افزایش آگاهی برند

همانطورکه می­دانید تقویت نام تجاری یا همان برند محصولات و خدمات، برای بالا بردن اعتماد مشتری ضروریست. یکی از شایع­ترین مزایای تبلیغ در گوگل ادز، این است که مشتری از وجود برند شما آگاه می­شود. امروزه صاحبان کسب و کار با استفاده از تبلیغات کلیکی گوگل، نام تجاری خود را به مشتریان معرفی می­کنند که هرچه این کار بطور مداوم تکرار شود، برند قوی­تر خواهد شود و اعتماد بیشتری از مشتریان بدست خواهد آمد. اعتماد مشتری هم منجر به خرید بیشتر و افزایش وفاداری آنها می­شود. صاحبان کسب وکار می­توانند با انتخاب کلید واژه ­های مناسب تبلیغات خود را به اشخاصی که کلید واژه­ های مرتبط با برند و محصولات آنها را جستجو می­کنند، نمایش دهندتبلیغ در گوگل باعث می­شود که حتی اگر بازدیدکننده بر روی آگهی شما کلیک هم نکند، برند شما و آنچه را که ارائه می­دهید را ببیند و از وجود برند شما آگاه شود و در زمان نیاز به محصولات و یا خدماتی که مربوط به شماست، نام برند شما را به یاد آورد و مستقیما به وب­سایت شما سر بزند.

2-  نتایجی سریع‌تر از سئو

سئو یا بهینه ­سازی موتورهای جستجو، ستون فقرات سایت های پربازدید است. پست­ ها و صفحاتی که در صفحه اول گوگل مشاهده می­کنید، بر روی تولید محتوا و لینک ­سازی، زمان و انرژی بسیاری گذاشته­ اند. به دلیل تلاش ­های زیادی که برای قرار گرفتن وب­سایت در صفحه اول باید انجام داد بعضی از مشاغل هرگز نمی­توانند در صفحه اول قرار بگیرند. با استفاده از گوگل ادز، شانس شما برای نمایش تبلیغات در صفحه اول گوگل بصورت تصاعدی زیاد می­شود. پس برای آنکه وب­سایت شما دیده شود، باید از تبلیغات گوگل استفاده کنید و موقع سفارش کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کنید. به همین سادگی، به جای اینکه ماه ­ها یا حتی سال­ ها منتظر بمانید تا کلمات کلیدی شما در صفحات نتایج موتور جستجو قرار بگیرد، بلافاصله مخاطبان خود را پیدا می­کنید، که باعث افزایش مخاطب در کمترین زمان ممکن میشود.

3- نسبت به تبلیغات رقبای خودتان رنک بالاتری داشته باشید

با سفارش تبلیغ در گوگل این امکان برای شما فراهم می­شود که رنک بالاتری نسبت به رقبای خود داشته باشید که این یکی از مهم­ترین مزایا به شمار می ­آید. برای بالا بردن رنکینگ سایت فقط کافیست از کمپین تبلیغاتی خوب طراحی شده و بهینه ­سازی شده استفاده کنید و در انتخاب کلمات کلیدی دقت لازم را به خرج دهید. چون باید این را درنظر بگیرید که امکان استفاده از تبلیغات گوگل برای تمام رقبای شما وجود دارد و شما باید با برنامه ­ریزی دقیق از رقبا پیشی بگیرید. اگر رقبای شما در تبلیغات گوگل حضور دارند، حتماً آن­ها را رصد کنید و از اشتباهات آن­ها درس بگیرید. حتی می­توانید با تجزیه و تحلیل تبلیغات رقبا، آن دسته از کلمات کلیدی را پیدا کنید که باعث بالا رفتن ترافیک سایت می­شود و از سود زیاد آن استفاده کنید.

4- روی مخاطبینتان اثر بگذارید تا از شما خرید کنند

شاید وب­سایت شما بازدیدکننده زیاد داشته باشد اما خریدار محصولات و خدمات آن کم باشد. مخاطب به راحتی به شما اعتماد نمی­کند. برای اینکه بتوانید مشتری­ های موردنظرتان را بیابید و اعتماد آنها را برای خرید جلب کنید، باید از تبلیغات گوگل استفاده کنید. با استفاده از گوگل ادز می­توانید، منابعی را که از طریق آن­ها، بازدیدکننده به وب­سایت شما سرزده ، شناسایی کنید و تبلیغات روی آن منابع را قوی­تر کنید. درست است که تعرفه تبلیغ در گوگل پایین نیست اما برای آنکه مشتری از برند شما آگاهی پیدا کند و از شما خرید کند و به وب­سایت شما به­ عنوان یک منبع قابل اعتماد نگاه کند، مقرون به صرفه است و حتی می­توان گفت تبلیغات گوگل ارزان است. تاثیرگذاری بر مشتری یکی از غیرقابل انکارترین مزایا به شمار می­ آید.

5- افزایش مشاهده تبلیغات برای مخاطبین با کیفیت

می­توانید برند خود را به مخاطبین واقعی و با کیفیت معرفی کنید. فرقی نمی­کند که برندی نوپا و محلی یا برندی پرآوازه و بین­ المللی داشته باشید، برای موفقیت و پیشرفت نیاز دارید که به مشتریانی معرفی شوید که از محصولات شما خرید کنندگوگل ادوردز این امکان را فراهم می­کند که تبلیغ شما به افراد علاقه ­مندی که قصد خرید دارند نشان داده شود. بهتر است استراتژی مناقصه خود را مثل CPCافزایش هزینه براساس هر کلیک) انتخاب کنید تا بر اساس داده ­های قبلی، تبلیغ به مخاطبان علاقه ­مند نمایش داده شود

6- ایجاد استراتژی‌های کمپین براساس جمعیت کاربران

می­توانید ویژگی­ هایی که جمعیت کاربرانتان باید دارا باشند را مشخص کنید. پس قبل از خرید اکانت گوگل بهتر است ویژگی­ هایی که مشتریان شما دارند، مثل سن، جنسیت، وضعیت تاهل، درآمد، موقعیت جغرافیایی و …. را مشخص کنید. چون گوگل ادز با استفاده از ویژگی ­هایی که برای جمعیت کاربران خود مشخص می­کنید، تبلیغات را فقط به آن دسته از افرادی که مشخص نموده­اید نمایش می­دهد. فرض کنید صاحب یک باشگاه بدنسازی هستید که مخصوص بانوان است بنابراین برای جلوگیری از نمایش تبلیغات برای مردان می­توانید جنسیت مخاطبین خود را زن مشخص کنید. برای اینکه بازدیدکننده به مشتری واقعی تبدیل شود اینکار لازم است.

 

معایب تبلیغ در گوگل ادز

 

1- گران بودن خدمات تبلیغ در گوگل

ادز تبلیغ کردن در گوگل ادز با قیمت دلار رابطه مستقیمی دارد و از آنجایی که هزینه خدمات شرکت های خارجی وابسته به دلار است و شما باید عین مبلغ را آن هم به دلار به حساب گوگل واریز کنید در نتیجه با نوسان ارز، قیمت ها نیز افرایش می یابد.

2- عدم توجه به سئو

درست است با تبلیغات گوگل ادز خیلی سریع می توان به صفحه اول گوگل راه پیدا کرد و کلیک خور بالایی پیدا کرد اما این روال تنها در صورتی ادامه پیدا می کند که شما به صورت دائم پنل خود را شارژ کنید و هنگامی که هزینه تبلیغات خود را قطع کردید رتبه شما به شدت نزول پیدا خواهد کرد و ممکن است حتی در هیچ یک از صفحات گوگل پیدا نشود. اما با سئو کردن سایت توسط یک متخصص سئو و با یک هزینه نه چندان زیاد می توان رتبه کلمات کلیدی را در بازه زمانی  3 تا 6 ماه به صفحات برتر رساند و نگرانی بایت از دست دادن رتبه نداشت.

توصیه کارشناسان سئو و دیجیتال مارکتینگ این است که بهتر است تبلیغات محصول یا خدمات خود را همزمان در گوگل ادز و سئو شروع کنید این کار باعث می شود که هر زمان که تبلیغات گوگل ادز را قطع کردید رتبه شما نزول پیدا نکند.

3- امکان فیلتر شدن گوگل ادز

در سال های قبل گوگل ادز فیلتر شد و در سال های پیش رو نیز امکان این موضوع وجود دارد پس بهترین کار سئو کردن سایت توسط متخصصان این کار می باشد.

جمع بندی

ر این مقاله درباره موضوع گوگل ادز چیست و چه کاربردی دارد و مزایا و معایب آن صحبت کردیم. امروزه کسب‌وکارها برای دیده شدن توسط مشتری باید روش‌های مختلفی را امتحان کنند. درست است که در بستر اینترنت، مخاطب و کاربر کم نیست اما ازدیاد مخاطب لزوما دلیلی برای موفقیت تمام برندها محسوب نمی‌شود. خدماتی مانند گوگل ادز (Google Ads) به صاحبان مشاغل مختلف کمک می‌کنند تا زودتر و بهینه‌تر در دید کاربر قرار بگیرند و احتمال دیده شدن آن‌ها بیشتر شود.

نظر خود را ارسال کنید.

طراحی سایت صفر یک وب-01web