تجربه کاربری (UX) و اهمیت آن در طراحی سایت
۱۳ بهمن ۱۳۹۹

طراحی سایت حرفه ای از جوانب مختلف قابل بررسی است. بدون شک یکی از مهم ترین جنبه های طراحی حرفه ای، توجه به اصول تجربه کاربری است. به احتمال زیاد بارها این اصطلاح را شنیده اند.

تجربه کاربری یک مفهوم کلیدی و دارای جوانب متعدد در انواع طراحی از جمله طراحی سایت است. تجربه کاربری که معادلUser Experience  بوده و به اختصار UX نوشته می شود، برداشت و پاسخ های کاربران در ارتباط با یک سیستم، محصول یا خدمات است. به عبارتی زمانی که گفته می شود طراحی بر اساس اصول تجربه کاربری انجام شده است، یعنی طراحی کاربر محور است. در این نوع طراحی تلاش می شود تا به نیاز های کاربری به نحوی پاسخ داده شود که در ارتباط با سیستم، محصول یا خدمات که در این مقاله موضوع مورد نظر یک وب سایت می باشد، بهترین تجربه را کسب نماید. بدون شک کاربر با تجربه خوبی که در ارتباط با این سایت بدست می­آورد، تمایل به بازدید مجدد از سایت داشته و زمان بیشتری را در سایت سپری می کند.

طراح تجربه کاربری عضوی از تیم طراحی سایت

یکی از اصلی ترین سوالات این است که طراحی تجربه کاربری را چه کسی انجام می دهد و برای بهره مندی از این نوع طراحی باید به چه کسی مراجعه نمود؟

 طراحی ux یک تخصص بین رشته ای است. یک طراح ux در زمینه های مختلف از برنامه نویسی گرفته تا اصول روانشناسی تخصص دارد. علاوه بر تخصص، طراحی تجربه کاربری بسیار متکی به تجربه است. یک طراح ux عضوی از تیم طراحی سایت حرفه ای است. زمانی که شما برای طراحی سایت خود به مراکز حرفه ای مراجعه می کنید، یکی از متخصصانی که در تیم طراحی سایت، حضور دارند، طراحان ux هستند. 

بازدید بیشتر از سایتی که با اصول ux طراحی شده است

اصول مهم در طراحی تجربه کاربری

برای این که سایت شما یک تجربه خوب را به کاربر منتقل نماید، طراح، نکات زیاد و جوانب مختلفی را در نظر می گیرد. به طور کلی می توان گفت در یک طراحی سایت حرفه ای که بر مبنای اصول تجربه کاربری صورت پذیرفته است، اصول زیر رعایت می شود که عبارتند از :

  1. مفید بودن. به این معنا که سایت باید نیازی از نیاز های کاربر و بازدید کننده را رفع نماید.
  2. کارایی. کارایی در طراحی سایت به معنای کیفیت رفع نیاز است. کارایی را می توان به نوعی کاربردپذیری نیز معنا نمود که بخش کوچکی از تجربه کاربری است. برای این که یک سایت کارایی بالایی داشته باشد، باید به نکات متعدد توجه نمود. برای مثال یک سایت باید سرعت بارگذاری خوبی داشته باشد تا بتوان گفت کارایی کافی را داشته و به خوبی نیاز ها را رفع می کند.
  3. قابل کشف بودن. یک اصل دیگر در تجربه کاربری که باید در طراحی سایت مد نظر باشد، قابل کشف بودن است. قابل کشف بودن اصطلاحی است که مترادف findable استفاده می شود. همه چیز باید برای کاربر قابل فهم و درک بوده و به سهولت و بدون پیچیدگی قابل استفاده باشد.
  4. در دسترس بودن. در دسترس بدون نیز یک اصل مهم در طراحی سایت با اصول ux می باشد. در دسترس بودن در طراحی سایت مفهوم بسیار نزدیک به قابل کشف بودن دارد. به این معنا که هر آنچه که مورد نظر کاربر است و به آن نیاز دارد باید در دسترس او باشد. در دسترس بودن به این معناست که کاربر بدون سختی و اتلاف زمان، بتواند به خواسته خود برسد.
  5. مطلوب بودن. طراحی سایت باید مطلوب باشد تا بتوان گفت اصول تجربه کاربری در آن رعایت شده است. مطلوب بودن می تواند شامل جنبه های زیبایی و اصول طراحی گرافیکی سایت باشد.
  6. قابل اعتماد بودن. در طراحی حرفه ای سایت با رعایت اصول تجربه کاربری، قابل اعتماد بودن نیز یک اصل مهم است. اقدامات باید به نحوی باشد که به جلب اعتماد کاربر کمک کند. برای مثال مجوز ها باید در جایی قرار داده شوند که کاربر آنها را به راحتی ببیند.

گام های مهم در طراحی سایت با اصول تجربه کاربری

گام های مهم در طراحی سایت با رعایت اصول ux

 اولین و مهم­ترین گام در طراحی سایت با رعایت اصول تجربه کاربری، انجام تحقیق و پژوهش است. در این پژوهش طراح تجربه کاربری، مخاطبان سایت را به دقت شناسایی نموده و سعی می کند تا با شناخت سلیقه، نیاز ها و خواسته های آنان، طراحی را انجام دهد. زمانی که قرار است طراحی کاربر محور باشد، بدون شک شناخت کاربر یک گام کلیدی است.

در گام بعد، طراح تجربه کاربری تلاش می کند طراحی اولیه را کاربردپذیر نماید تا نیاز کاربر به بهترین شکل ممکن رفع شود. همچنین طراح تجربه کاربری، به معماری اطلاعات می پردازد. هدف از این اقدام، این است که کاربر بتواند به راحتی به اطلاعاتی که نیاز دارد دسترسی پیدا کند و با انبوهی از اطلاعات، سردرگم نشود. طراحی بصری دیگر اقدام مهم یک طراح ux است. تمامی جوانب باید بررسی شود و یک سایت زیبا با جذابیت فیزیکی در برابر کاربر قرار گیرد.

در نهایت یک طراح تجربه کاربری، تمامی طراحی سایت را از منظر تعاملی بودن مورد بررسی قرارداده و در صورت نیاز، برخی بخش ها را مورد باز طراحی قرار می دهد. یک سایت زمانی حرفه ای است و طبق اصول تجربه کاربری طراحی شده است که تعاملی باشد و بتواند به خوبی با کاربر ارتباط برقرار نماید و یک تعامل متقابل ایجاد نماید.

 یک متخصص ux نوع، کیفیت و نحوه ارائه محتوا را نیز بررسی می کند تا از کاربرپسند بودن آن مطمئن شود. تولید محتوا برای یک سایت حرفه ای باید طبق استراتژی پیشنهادی طراح ux انجام شود.

اهمیت طراحی سایت با اصول ux

اهمیت طراحی سایت با اصول ux

هدف شما از طراحی سایت، جذب کاربر و افزایش بازدید کننده است. یک سایت زمانی شما را به اهدافتان می رساند که بازدید کننده زیادی داشته باشد. زمانی که طراحی سایت به صورت کاربر محور انجام شده است، سایت بیشتر مورد پسند کاربران است و می توان انتظار داشت که سایت بازدید بیشتری داشته باشد. با افزایش بازدید و افزایش رضایت کاربران، افزایش ترخ تبدیل، افزایش فروش در سایت های فروشگاهی، وفاداری مشتریان و افزایش ارزش برند قابل پیش بینی است.

همچنین لازم به تاکید است که طراحی سایت با رعایت اصول ux، باعث بهبود جایگاه سئو سایت می شود. موتورهای جستجو می کوشند تا سایت هایی مورد پسند کاربر و با بازدید زیاد را شناسایی نموده و در اولویت جستجو قرار دهند. به همین دلیل یک سایت که با اصول ux طراحی شده است، شانس بیشتری برای قرارگرفتن در اولویت موتور های جستجو دارد.

نظر خود را ارسال کنید.

طراحی سایت صفر یک وب-01web