به روز رسانی محتوا چه تاثیری در سئو دارد؟
۰۱ مهر ۱۴۰۰

در مبحث سئو و بهینه سازی وب سایت ها همواره بر تولید محتوای با کیفیت، تاکید شده است اما آیا آپدیت کردن و یا همان بروزرسانی محتوا تاثیری روی رتبه بندی سایت ها دارد یا خیر؟! چطور می توان با به روز رسانی محتوا از موتورهای جستجوی گوگل، امتیاز گرفت؟! این ها سوالاتی است که در ادامه این مقاله، به آن ها پاسخ خواهیم داد. پس تا انتها با ما، همراه باشید.

اهمیت به روز رسانی محتوا در سئو

ممکن است از یک محتوای قدیمی اما باکیفیت بازخورد خوبی گرفته باشید و قصد داشته باشید که آن را ارتقا دهید و یا مبحث مربوط به آن را تکمیل کنید. بسیار خب، چه چیزی از این بهتر که بتوانید مخاطبانتان را از همیشه، راضی تر نگه دارید. جالب است بدانید با این کار، یک تیر و دو نشان زده اید. زیرا هم مخاطبان و بازدیدکنندگان وب سایت شما از این کار خشنود خواهند شد و هم موتورهای جستجو به این کار شما، امتیاز خواهند داد و در نهایت چیزی که عاید شما می شود؛ گرفتن یک جایگاه بهتر در سرچ ریزالت گوگل و سایر موتورهای جستجو است.
 

آیا تمام محتوا های قدیمی نیاز به بروزرسانی دارند؟

خیر- به روزرسانی محتوا تنها برای آن دسته از محتواهایی که بسیار ارزشمند هستند و در سرچ نتایج گوگل جایگاه خوبی دارند، انجام می شود. ممکن است یک وب‌ سایت محتوایی داشته باشد که اعتبار خود را از دست داده است؛ به روزرسانی چنین محتوایی در واقع هدر دادن وقت و انرژی است. بهتر است این گونه محتواها را از نو و کامل ‌تر، بنویسید. بنابراین اینکه کدام محتوا را باید بروز رسانی کنید؛ به نوع سایت و نوع محتوا، بستگی دارد.

در هر صورت تولید محتوای جدید کاری خسته کننده و زمان‌ بر است و ویرایش محتوا و متن های گذشته و با ارزش می تواند بازخورد خوبی برای وب سایت، به دنبال داشته باشد. چرا که یکی از عوامل رتبه دهی گوگل به سایت؛ تازگی و fresh بودن مطالب آن می باشد. در نتیجه چنین محتواهایی جایگاه وب سایت را بهبود می بخشند. زمانی که گوگل متوجه تازگی وب ‌سایت شما بشود؛ برای به روز رسانی و تازگی امتیاز قائل می ‌شود که نتیجه آن افزایش بازدید و ترافیک بالاتر است.

به روز رسانی محتوا چه تاثیری در سئو دارد؟

 

انواع روش های به روز رسانی محتوا

در گذشته این سوال وجود داشت که اگر یک محتوای قدیمی را حذف کنید و محتوای جدیدی اضافه کنید؛ رتبه افزایش پیدا می‌ کند. این موضوع در رابطه با محتواهای بدون اعتبار صادق است اما به هر حال محتواهایی هم وجود دارند که برایتان بسیار ارزشمند هستند و ممکن است برای تهیه آن ها، زحمت زیادی کشیده و یا هزینه زیادی پرداخته باشید و هیچ دلتان نخواهد که از وب سایت شما به طور کامل، حذف شوند. بهترین کار برای چنین محتواهایی، ادغام و یا به روز رسانی است.

ادغام محتوا زمانی انجام می شود که پس از سفارش تولید محتوا به این نتیجه می رسید که مشابه این مقاله را در آرشیو مقالات قدیمی سایت، داشته ‌اید. برای اینکه دو مقاله با شباهت زیاد به همدیگر نداشته باشید؛ بهتر است آن ها را به صورت یک مقاله واحد و کامل تر، ادغام کنید. ادغام این دو مقاله می تواند ترافیک بیشتری را برای شما از گوگل، به دنبال داشته باشد. بنابراین دو روش "ادغام محتوا" و "اضافه کردن و کامل تر کردن محتوا" را می توان از روش های به روز رسانی محتوا، به حساب آورد.

نحوه به روز رسانی محتوا

حتی ممکن است از نظر مفهومی محتوای کامل و جامعی، داشته باشید اما باز هم بخواهید آن را به روز رسانی کنید. روش هایی برای این کار وجود دارد که عبارتند از:

1. به روز رسانی کلمه کلیدی

توصیه می کنیم قبل از اینکه به سراغ تولید محتوا بروید؛ درباره کلمات کلیدی حسابی تحقیق کنید. این کلمات اگر به درستی انتخاب شوند؛ باعث دریافت رتبه و برتری زیادی از سمت گوگل می شوند. از آنجایی که با گذشت زمان نحوه جستجو و سرچ افراد هم تغییر می کند؛ بد نیست گاهی اوقات کلمات کلیدی را تغییر داده و بر اساس آن، محتوا را به روزرسانی کنید.
 

نحوه به روز رسانی محتوا

 

2. به روز رسانی محتوا

اگر دقت کرده باشید تمامی سایت هایی که در یک محتوای خاص جزء اولین های نتایج سرچ ‌گوگل هستند؛ محتواهای مربوط به یک سال گذشته می باشند. یعنی محتواهای قدیمی ‌تر از این زمان بعید است که در صفحه اول گوگل، ظاهر شوند. بنابراین حتی اگر محتوای شما کامل و جامع است اما مدت زمان زیادی از انتشار آن می‌گذرد؛ بهتر است درصدد به ‌روزرسانی آن باشید. این کار را می توانید با اضافه کردن قسمت های جدید به محتواهای قدیمی به راحتی، انجام دهید.

3. رفع غلط املایی و گرامری

هر چقدر هم در تولید یک محتوا دقت داشته باشید؛ باز هم ممکن است در بخش هایی از آن غلط های املایی و گرامری، پیدا شود. وجود غلط های املایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در نتایج موتورهای جستجو، تاثیر می گذارد. بنابراین بهتر است در اسرع وقت آن ها را رفع کنید. این کار باعث می ‌شود خواننده و مخاطب شما اعتماد و اطمینان بیشتری به وب سایت شما داشته باشد و از طرفی هم انجام این چنین به ‌روز رسانی‌ ها باعث افزایش ترافیک ورودی سایت می شود.

4. بهبود لینک سازی های داخلی

طبیعی است که به مرور زمان و به موازات رشد سایت و افزایش تعدا محتواهای یک سایت؛ لینک دهی محتواها به یکدیگر هم افزایش پیدا می ‌کند. بنابراین پس از مدت زمانی بهتر است محتوای قدیمی را بازبینی کرده و هرجایی که احساس کردید نیاز به لینک دهی وجود دارد؛ از محتوای دیگری به آن، لینک بدهید. این کار باعث می شود هم محتواهای قبلی شما به روز شود و هم لینک سازی داخلی انجام شود. لینک سازی داخلی خود یکی از عوامل تاثیرگذار بر سئو یا بهینه سازی وب سایت است.
 

کدام یک از محتواهای سایت را برای به روز رسانی انتخاب کنیم؟

یک راه آسان برای اینکه متوجه شوید کدام یک از محتواهای شما بهتر است به روز رسانی شود؛ استفاده از گوگل آنالیتیکس است. شما می توانید با استفاده از حساب گوگل آنالیتیکس؛ url هایی را که در سایت نیاز به روز رسانی دارند پیدا کرده و یادداشت کنید تا در مواقع لزوم به روزرسانی برای آن ها، انجام شود.

 

در مورد الگوریتم های کافئین و الگوریتم FRESHNESS چه می دانید؟

 

در مورد الگوریتم های کافئین و الگوریتم FRESHNESS چه می دانید؟

همانطور که می دانید فاکتورهای سئو مرتباً به روز می ‌شوند و این به دلیل به روز رسانی الگوریتم های موتور جستجوی گوگل می باشد. الگوریتم ‌های کافئین و FRESHNESS جزء الگوریتم هایی هستند که به به روز رسانی محتوا اهمیت زیادی می ‌دهند. کافئین اولین الگوریتمی بود که در سال ۲۰۰۹ به این منظور، ایجاد شد. الگوریتم کافئین مربوط به ایندکس کردن است. به این صورت که به سایت هایی که به روز رسانی محتوا را به طور مرتب انجام می دهند، کمک می کند سریع تر ایندکس شوند.

الگوریتم دوم که FRESHNESS نام دارد به محتوای تازه و به بحث به روز رسانی محتوا، اهمیت زیادی می ‌دهد. البته این موضوع برای تمامی سایت ها یکسان نیست. بعضی از سایت‌ های خبری باید نسبت به این الگوریتم حساس تر بوده و برای کسب رتبه بهتر همواره و به طور متوالی، به روز رسانی داشته باشند.

سایتی که محتوای باکیفیت و منحصر به فردی نداشته باشد؛ از نظر موتورهای جستجوگر ارزش چندانی ندارد. به همین دلیل همواره توصیه شده است برای اینکه بتوانید وب سایت خود را هماهنگ با اهدافی که دارید، پیش ببرید و در مسیر موفقیت قرار بگیرید؛ همواره از موضوعات داغ و موضوعات مخاطب پسند اطلاع داشته باشید تا بتوانید در مورد آن محتوای مطلوب و باکیفیتی، تولید کنید.

در این مقاله به اهمیت به روز رسانی محتواهای قدیمی، پرداخته شد. اگر فکر می کنید محتوای وب سایت شما نیاز به بروز رسانی دارد و نمی دانید دقیقا برای کدام یک از محتواها این کار را انجام دهید؛ بهتر است با متخصصان این حوزه، مشورت کنید. ربات های گوگل همیشه آماده هستند تا تمام صفحات سایت شما را برای تازگی و به روز بودن بررسی کنند و در صورتی که مطلب آپدیت شده ای پیدا کردند؛ آن را رتبه بندی کرده و در معرض دید کاربران، قرار دهند.

برای دریافت راهنمایی و مشاوره در زمینه سئو و بهینه سازی؛ می توانید با کارشناسان مجموعه صفر یک وب، تماس بگیرید. 

نظر خود را ارسال کنید.

طراحی سایت صفر یک وب-01web