مقایسه سئو و تبلیغات در گوگل
۲۴ آبان ۱۳۹۷

بهینه‌سازی سایت یا سئو چیست؟

سئو SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization و یکی از روشهای متداول دیجیتال مارکتینگ در جهت بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو و افزایش کمیت و کیفیت بازدیدکنندگان سایت و معرفی محصولات و خدمات شما از طریق بازدید طبیعی موتورهای جستجو گوگل، بینگ، یاهو و … است.

به زبان ساده، سئو ( یا با تلفظ صحیح اس ای او) مجموعه ای از تکنیک ها و دستورالعمل هاست که سبب می شود رتبه سایت شما در کلمات کلیدی خاص بهبود یابد و برای شما افزایش بازدیدکننده و در نتیجه رونق کسب کارتان را بهمراه دارد.

تبلیغات گوگل یا ادوردز چیست؟

گوگل ادوردز یا گوگل ادز سیستم تبلیغاتی شرکت گوگل است که شما با پرداخت هزینه‌ای مشخص، یک کمپین تبلیغاتی در گوگل برای خود راه‌اندازی می‌کنید که در قبال آن، گوگل سایت شما را بالاتر از سایر نتایج جستجو، حتی در رتبه اول قرار می‌دهد. از آن پس، به ازای هر کلیکی که کاربران بر روی لینک سایت شما می‌کنند، از حساب شما مبلغ مشخصی کسر خواهد شد.

بعضی از مدیران وبسایت ها فرصت کافی برای انجام عملیات سئو و بهینه سازی وبسایت خود ندارند و یا قصد دارند در کوتاه‌مدت آمار خود را افزایش دهند. بنابراین ترجیح می‌دهند از تبلیغات گوگل استفاده کنند. چرا که با تبلیغات گوگل دیگر نیازی به بهینه‌سازی سایت و صبر کردن برای مشاهده لینک خود در صدر نتایج جستجو ندارید. البته همانطور که می‌توانید حدس بزنید، در نهایت این روش هزینۀ بیشتری نسبت به سئو خواهد داشت.

seo-ads

تبلیغات گوگل چه تاثیری بر سئوی سایت دارد؟

همیشه نظرات متفاوتی در مورد تاثیر تبلیغات در گوگل بر سئو و رتبه بندی یک سایت در نتایج جستجو، وجود داشته است.  افرادی تصور می کنند که با راه اندازی کمیپن  گوگل ادوردز و پرداخت پول به گوگل، وب سایت شان به طور معجزه آسایی در نتایج جستجو طبیعی رتبه بهتری می گیرد. این باور، اگر 100% اشتباه نباشد، 99% اشتباه است. خرید جایگاه از طریق تبلیغات گوگل نمی تواند وضعیت سئوی سایت شما را بهبود بخشد.

دو مزیت اصلی تبلیغات در گوگل :

1.  افزایش جستجوهای نام برند شما

تبلیغات گوگل باعث می شود که نام وب سایت ما در بین سایت های برتر زمینه کسب و کارتان قرار بگیرد و همین دیده شدن سایت تان در صدر نتایج جستجو، باعث می شود که نام و برند شما در ذهن جستجوگران باقی بماند و در آینده، آنها از نام تجاری شما در جستجوهایشان استفاده کنند و یا آدرس وب سایت شما را به صورت مستقیم در نوار آدرس مرورگر خود وارد کنند. چنین جستجوهایی سبب اعتبار بیشتر وب سایت تان برای گوگل می شود.

در حقیقت یکی از مهمترین فاکتورهای تبلیغات در گوگل و تاثیرات آن بر سئو وبسایت ها همین عامل است. عاملی که باعث می شود نام تجاری شما در بین مردم معتبر شناخته شود و در میان رقبای بزرگ قرار بگیرید.

2. افزایش اشتراک گذاری لینک های شما

شبکه های اجتماعی بدون شک، یکی از بزرگترین اتفاق سالهای اخیر دنیا بوده اند. از طریق همین شبکه های اجتماعی مردم به راحتی مطالب، عکسها، ویدئوها و موزیک های مورد علاقه خود را با یکدیگر به اشتراک میگذارند. در این بین، افرادی نیز هستند که وبسایت های مورد علاقه خود را با دیگران به اشتراک خواهند گذاشت. این افراد کسانی هستند که می توانند به برندسازی و افزایش اعتبار سایت شما کمک کنند.

درست است که شبکه های اجتماعی به صورت مستقیم بر روی سئوی وب سایت شما تاثیر ندارند، با این حال همین اشتراک گذاری و کلیک کردن می تواند منجر به افزایش ترافیک وب سایت شما شود که همین امر می تواند بر روی وضعیت سئوی سایت تان تاثیر خوبی بگذارد.

سئو یا گوگل ادز

بهترین روش تبلیغاتی برای شما چیست؟

آیا باید در گوگل تبلیغ دهید یا بروی سئوی سایت خود تمرکز کنید؟ پاسخ این سوال کاملاً به نیازهای و میزان بودجۀ شما بستگی دارد. بدون شک بهترین و موثرترین روش برای بازاریابی این است که شما به صورت همزمان بر روی تبلیغات گوگل و سئوی سایت خود تمرکز کنید تا بتوانید هم در حال حاضر و هم در آینده نتایج خوبی را دریافت کنید و مطمئن باشید که به مرور زمان هزینه‌های بازاریابی شما کاهش بیابد (چرا که با موفقیت فعالیت‌های سئوی شما، احتمالاً دیگر نیازی به تبلیغات گوگل نیست).

اما اگر که بودجه کافی برای تمرکز بروی هر دو گزینه ندارید، لازم است اهداف و زمانی که دارید را به درستی مشخص کنید و بر این اساس تصمیم خود را بگیرید. آیا قصد دارید به سرعت به درآمدزایی برسید و مخاطبان جدیدی را جذب کنید؟ پس بهترین انتخاب برای شما تبلیغات گوگل است. آیا می‌خواهید مطمئن شوید که همیشه سایت شما بازدیدکنندگان جدیدی دارد و در عین حال بخواهید تا جای ممکن در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید؟ پس بهتر است که سئو را انتخاب کنید.

آیا قصد دارید برای فروش‌ فصل خود تبلیغ کنید یا آنکه بازار کار شما در زمان‌های مختلف تفاوت می‌کند، پس احتمالاً گوگل ادوردز برای شما مناسب است، چرا که می‌توانید به سرعت و بدون تاخیر برای وب‌سایت خود بازدیدکننده بفرستید و هر زمان هم که خواستید تبلیغ خود را متوقف و دوباره فعال کنید.

آیا قصد دارید یک وب‌سایت موفق و مطرح اینترنتی داشته باشید که به عنوان یک منبع اطلاعاتی ارزشمند در زمینۀ کاری شما دیده شود و همیشه آدم‌ها برای پیدا کردن جواب‌ِ سوال‌های مربوط خود به سراغ آن بیایند؟ تصمیم بسیار مناسبی است. اما بدون یک سئوی درست، اینکار چندان شدنی نخواهد بود. چرا که کاربران به نتایج طبیعی جستجو بیشتر از نتایج تبلیغاتی اعتماد می‌کنند و اینکه در نتایج طبیعی حضور داشته باشید، به اعتبار سایت شما می‌افزاید.

آیا قصد دارید فقط و فقط بروی یک کلید واژه مشخص تمرکز داشته باشید که برای شما بسیار سودآور است؟ پس بهتر است که به سراغ گوگل ادوردز بروید و تبلیغات خود را برای این کلمۀ کلیدی شروع کنید. یا شاید بخواهید در تمام کلمات کلیدی و جستجوهای مرتبط با کار خود دیده شوید و هر مطلب جدید شما به سرعت در صفحات اول جستجو نمایش داده شود؟ پس سئو انتخاب بهتر است، چرا که به سایت شما نزد گوگل اعتبار می‌بخشد.

در نهایت می‌خواهم آمار جالبی در زمینه نتایج تبلیغاتی و طبیعی جستجو را با شما در میان بگذارم. تقریباً بین 30 تا 20 درصد از کاربران در هنگام جستجو بروی نتایج تبلیغاتی کلیک می‌کنند و اکثریت آنها فقط به نتایج واقعی اعتماد بیشتری دارند (این شامل من هم می‌شود که در فضای اینترنت کارکشته هستم). اما مطمئن هستم که در ایران، درصد مذکور بیشتر است و بسیاری از کاربران حتی تفاوت میان تبلیغ و جستجوی طبیعی را تشخیص نمی‌دهند. به علاوه، اگر کسی بروی مطلب شما کلیک نکند، خب شما هم پولی پرداخت نمی‌کنید.

منبع : وب سایت نوین

نظر خود را ارسال کنید.

طراحی سایت صفر یک وب-01web