اولین چیزی که کاربران در سایت یا نتایج گوگل می بینند، عنوان نوشته، محصول یا صفحه است؛ بنابراین عنوانی که برای تولید محتوا انتخاب می کنید، در شکل گیری ذهنیت اولیه کاربران بیشترین تاثیر را دارد. علاوه بر این، عنوان نقش مهمی در تشویق کاربران به کلیک بر روی لینک و درگیر کردن آنها با صفحه دارد. به دلیل اهمیت زیادی که عنوان نوشته دارد، این مقاله را با معرفی روش هایی برای جذاب تر کردن عنوان نوشته شروع می کنیم.
طبق آمارها، عناوینی که مستقیماً خواننده را مخاطب قرار می دهند، به طور واضح مزیتی را بیان می کنند یا آشکارا به مخاطب می گویند که چه چیزی در انتظار اوست، عملکرد بهتری دارند.
یکی از بدترین کارها هنگام انتخاب عنوان برای نوشته، استفاده از افعال و صفت هایی است که حس منفی به کاربر منتقل میکنند. روش بهتر این است که کمی بیشتر زمان صرف کرده و به کمک صفت ها و افعال مناسب تر، به عنوان بهتری برسید. مثلاً عنوان “10 روش برای بهتر شدن در رانندگی” جذابیت چندانی ندارد، نگارنده می توانست عنوان بهتری را مثلاً “چگونه در 10 گام در رانندگی حرفه ای شویم؟” برای مقاله انتخاب کند.
یا به عنوان مثال ممکن است برای عنوان یک مقاله بنویسید “چطور بر ترس خود هنگام رانندگی غلبه کنیم؟” که بهتر است نوشته شود “10 تکنیک ساده برای افزایش اعتماد به نفس در رانندگی”.
در ادبیات فارسی بیشتر جمله ها را میتوان با افعال عمومی مثل بودن یا باشید و یا حتی است به پایان رسید در حالی که تقریبا برای هر حالت و حرکت یک فعل مجزا در دسترس ما هست. بهتر است هنگام انتخاب عنوان صفحه از افعالی استفاده کنیم که کاربر را تشویق به انجام کاری میکند.
افعالی مانند کشف کنید، یاد بگیرید، رشد دهید، بپرید، امتحان کنید و … موجب ایجاد هیجان در کاربر و افزایش نرخ کلیک میشود.
در هر کجای عنوان و متن که امکانش وجود دارد، خواننده را مستقیماً با کلماتی مثل “شما” یا “برای شما” مخاطب قرار دهید. با همین کار ساده کاربر را بیش از پیش با موضوعی که با آن در ارتباط است درگیر خواهید کرد. حتی میتوانید بدون استفاده از ضمیرهای اشاره افعال خود را به گونه ای بنویسید که مستقیما کاربر را مخاطب قرار دهد.
به کارگیری عدد در عنوان مقاله یکی از رایج ترین ترفندها برای جلب توجه کاربر است؛ تحقیقات آماری نشان داده که اضافه کردن عدد به عنوان نوشته نرخ کلیک را افزایش می دهد. علت واضح است چون کاربران عدد را به متن ترجیح می دهند! مثلاً به جای آنکه بنویسیم “چطور سرعت سایت را افزایش دهیم؟”، می توانیم بگوئیم: “15 تکنیک ساده برای افزایش سرعت سایت.”
عنوان به کار رفته در همین مقاله یکی از نمونه های استفاده از عدد برای جلب توجه کاربران است.
با این کار حس کنجکاوی مخاطب را تحریک کرده و او را تشویق می کنید تا سریعاً به جواب برسد. اگر سوال شما دقیقا به یک سوالی که کاربر همیشه از خود میپرسد اشاره داشته باشد نرخ کلیک شما به طرز چشم گیری افزایش خواهد یافت زیرا متوجه میشود که شما دقیقا نیاز او را شناسایی کرده و به آن پاسخ داده اید.
برخی از عبارات نقش کلیدی در جلب توجه کاربران هنگام جستجو دارند. بعنوان مثال عنوان هایی که شامل عباراتی مانند سریع، چطور، چرا، روش، تکنیک، رایگان و مواردی از این دست باشند شانس بیشتری برای انتخاب توسط کاربر را دارند.
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت 01 وب | گروه طراحی وب سایت اختصاصی محفوظ است.
sibmelk
نظر خود را ارسال کنید.