مزرعه لینک چیست و چرا گوگل با آن مخالف است؟
۰۲ آبان ۱۴۰۰

دنیای سئو و بهینه سازی وب سایت ها اگرچه به نظر موضوع جذابی به نظر می ‌رسد اما کار چندان ساده ‌ای نیست، چرا که مرتباً در حال تغییر و به روزشدن است و پیچیدگی های خاص خود را دارد. بی شک خواسته تمام افرادی که کسب و کاری در فضای مجازی و اینترنت دارند، این است که سایت آن ها بیشتر دیده شود. این هدف تنها با رعایت اصول سئو محقق می شود. یکی از موضوعاتی که در زمینه سئو مطرح می باشد؛ بک لینک سازی یا همان مزرعه لینک است اما گوگل با آن سر ناسازگاری داشته و دلایل خاص خود را هم دارد. ادامه این مقاله را دنبال کنید تا متوجه شوید چرا مزرعه لینک برای گوگل خوشایند نیست.

 

مزرعه لینک چیست؟

مزرعه لینک در واقع یکی از روش های بک لینک سازی است که جزء تکنیک های سئو کلاه سیاه محسوب می ‌شود. در واقع گروهی از وب سایت ها هستند که همگی با هدف افزایش رتبه سایت دیگر، با همدیگر تبادل لینک انجام می دهند. برخی از این لینک ها می تواند رایگان باشد و برخی دیگر در ازای پرداخت پول در اختیار دیگران، قرار می‌ گیرد. بیشتر سایت ‌های مزرعه لینک توسط ربات ها و برنامه های از پیش تعیین شده اداره می ‌شود و به همین دلیل است که بیشتر موضوعات این سایت ها تصادفی و کاملاً نامرتبط با همدیگر هستند.

اصلاً چرا ایده ساخت مزرعه لینک به ذهن بشر خطور کرد؟! علت ساخت مزرعه لینک به ارزش و اعتبار صفحات با لینک های بالا از دید گوگل برمی ‌گردد. در یک برهه زمانی گوگل به آن وب سایت هایی که دارای لینک های بیشتری بودند، ارزش و اعتبار بیشتری می داد. همین موضوع سبب شد که برخی از متخصصان سئو به فکر ساخت مزرعه لینک بیفتند و به خیال خود با این کار رتبه بهتری در نتایج گوگل داشته باشند.

مزرعه لینک چیست و چرا گوگل با آن مخالف است؟

 

چرا گوگل با مزرعه لینک مخالف است؟

همان طور که گفتیم مزرعه لینک از دست آوردهای سئوی کلا سیاه است و در واقع گوگل هیچ کدام از تکنیک‌ های سئوی کلاه سیاه را نمی پذیرد. اگرچه وجود لینک در یک صفحه وب سایت می تواند بر اعتبار آن اضافه کند اما این موضوع دلیلی بر قرار دادن لینک های بی کیفیت در یک صفحه نیست.

گوگل بیشتر از اینکه به تعداد لینک ها توجه داشته باشد؛ به کیفیت آن ها اهمیت می دهد. بنابراین قبل از اینکه به فکر تعداد بک لینک ها در یک وب سایت باشید؛ بهتر است از تعدادی لینک باکیفیت، استفاده کنید. در غیر این صورت نه تنها رتبه سایت شما ارتقا نمی ‌یابد بلکه از دید گوگل خطاکار هم محسوب می ‌شوید.

خوشبختانه یا متاسفانه گوگل به راحتی و رضایت کاربر بسیار توجه کرده و با هر چیزی که مخل این رضایت شود، مقابله می ‌کند. الگوریتم پنگوئن مسئول مبارزه با لینک های بی کیفیت و ساختگی در صفحات وب سایت است و به محض مواجه شدن با مزرعه لینک امتیاز منفی به آن وب سایت می دهد. نتیجه این می شود که وب سایت مورد نظر از جایگاهی که دارد، به سرعت دور شود. بر همین اساس توصیه می‌ شود تا حد امکان از مزرعه لینک برای ارتقاء رتبه سایت، استفاده نکنید زیرا تاثیر منفی روی رتبه بندی سایت دارد.

موتور جستجوی گوگل امروزه بسیار هوشمندانه عمل می‌ کند و به سرعت متوجه مصنوعی بودن لینک ها می شود. به این صورت که به محض مواجه شدن با چنین لینک هایی؛ آن را یک مزرعه لینک به حساب آورده و امتیاز منفی به سایت استفاده کننده می دهد.

به صورت کلی مزرعه لینک به دو دسته تقسیم می شود، نوع اول که به نوع "دستی" معروف است به این صورت است که لینک ها از وب سایت هایی که در این زمینه فعالیت دارند، خریداری می شود و درون صفحات قرار می‌گیرد اما گوگل به دلیل اینکه اکثر لینک ها بی کیفیت هستند؛ سریع متوجه تقلبی بودن آن ها شده و وب سایت را جریمه می ‌کند.

نوع دیگر مزرعه لینک که به نام "غیردستی" مشهور است به این صورت است که شما صفحات زیادی در سایت های مختلف ایجاد می کنید و لینک وب سایت خود را در آن ها، قرار می دهید. اگر چه ممکن است تا مدت زمان کوتاهی این روش جوابگو باشد اما باز هم موتور جستجوی گوگل با ذکاوتی که دارد هم سایت لینک دهنده و هم سایت لینک گیرنده را جریمه می ‌کند.

چرا گوگل با مزرعه لینک مخالف است؟

 

چه جایگزین هایی برای مزرعه لینک وجود دارد؟

خوشبختانه تکنیک هایی وجود دارد که از دید موتور جستجوی گوگل کاملا قانونی بوده و شما می توانید با استفاده از این تکنیک ها؛ جایگاه واقعی وب سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل، پیدا کنید. این تکنیک ها عبارتند از:

تولید محتوای با کیفیت: برای اینکه متوجه شوید محتوایی که تولید کرده اید مورد نیاز و رضایت کاربر هست یا خیر؛ بهتر است به هنگام تولید محتوا، خود را جای کاربر قرار دهید و از دید کاربر محتوای تولیدی خود را مشاهده کنید. اگر به تمام سوال های ذهن کاربر در این محتوا پاسخ داده شده باشد؛ می توان گفت چنین محتوایی کاربرپسند بوده و بسیار کامل و با کیفیت می باشد. همین موضوع سبب می‌شود کاربر در مراجعات بعدی باز هم به وب سایت شما برای یافتن پاسخ سوال ها و یا خرید کالا یا خدمات، رجوع کند. بنابراین منطقی است که به جای صرف وقت و هزینه برای ایجاد یا خرید مزرعه لینک، به فکر ارتقای محتوا باشید.

لینک سازی داخلی: یکی از فاکتورهایی که موتور جستجوی گوگل بر اساس آن سایت ها را رتبه بندی می کند؛ زمانی است که کاربر در سایت سپری می کند. هر چقدر کاربر زمان بیشتری را در یک وب سایت بماند و به صفحات مختلف آن برود؛ از دید گوگل ارزش تلقی می ‌شود. به این معنا که حتماً چنین وب سایتی برای کاربر مفید بوده است که مانع خروج زودهنگام او شده است. لینک سازی داخل یکی از مهمترین اقدامات سئوی داخلی است که به افزایش زمان ماندگاری کاربر، کمک می کند و در نتیجه باعث افزایش رتبه سایت می شود.

علاوه بر این؛ لینک سازی داخلی یک نقشه برای گوگل ایجاد می کند تا مشخص شود که کدام سایت ها بیشترین ارتباط را برای کاربران، ایجاد کرده اند.

استفاده از اینفوگرافیک: اینفوگرافیک در واقع داده‌ های بصری هستند که کاربر با یک نگاه می ‌تواند اطلاعاتی که نیاز دارد، از آن به دست آورد. اینفوگرافیک به تازگی بسیار محبوب واقع شده است زیرا می توان به راحتی آن ها را در شبکه‌ های اجتماعی به اشتراک گذاشت. البته از جذابیتی که این داده های بصری برای کاربران دارند، نمی‌ توان چشم پوشی کرد.

استفاده از رپورتاژ خبری: می ‌توانید به جای اینکه خود را درگیر مزرعه لینک کنید؛ به یک وب سایت با اعتبار دامنه بالا، درخواست انتشار رپورتاژ آکهی دهید. به این صورت که پست شما به عنوان یک پست مهمان در وب سایت مورد نظر، منتشر شده و در آن به سایت شما، لینک داده می شود. این موضوع هم برای سایت شما و هم برای سایت میزبان امتیاز مثبت است.

همانطور که در این مقاله توضیح دادیم گوگل شدیداً از مزرعه لینک متنفر است زیرا این را تنها یک حقه می داند که با آن قصد دارید موتور جستجوی هوشمند گوگل را فریب دهید. بنابراین توصیه می کنیم همواره برای افزایش رتبه سایت از روش های اصولی و درست، پیش بروید. چند مورد از این روش ها را به عنوان جایگزین های مزرعه لینک در این مقاله عنوان کردیم. البته موارد دیگری هم وجود دارد که ذکر تمامی آن ها از حوصله این مقاله خارج است. اگر شما قصد دارید یک وب سایت اختصاصی داشته باشید و یا وب سایتی دارید که نیاز به بهینه سازی دارد؛ پیشنهاد می کنیم این کار را به متخصصان سئو در مجموعه طراحی سایت اختصاصی صفر یک وب، بسپارید. متخصصان سئو در این مجموعه با به روز ترین الگوریتم های گوگل آشنا بوده و می توانند وب سایت شما را متناسب با آن ها، بهینه سازی کنند. برای دریافت مشاوره و راهنمایی در زمینه طراحی سایت و سئو می توانید به وب سایت ۰۱ وب به نشانی https://01web.ir مراجعه کرده و از طریق شماره های درج شده با کارشناسان این مجموعه، تماس بگیرید.

نظر خود را ارسال کنید.

طراحی سایت صفر یک وب-01web