رتبه الکسا و روشهای بهبود و کاهش رتبه الکسا چیست؟
۱۶ آبان ۱۴۰۰

در این دنیای غیر قابل اطمینان به تنها چیزی که میشود اطمینان کرد «آمار و ارقام» است و یکی از گزینه هایی که برای دریافت یک آمار نسبتاً دقیق و قابل اعتماد از وبسایت خود در مقایسه با رقبا دارید، «رتبه الکسا» است. در واقع، اگر به دنبال محبوبیت روزافزون و رشد کسب‌و‌کار خود هستید، تنها راه چاره این میباشد که  به فکر افزایش رتبه الکسا باشید. با ما همرا باشید تا در این مقاله با رتبه الکسا و روشهای بهبود و کاهش رتبه الکسا آشنا شوید.

رتبه الکسا و روشهای بهبود رتبه الکسا چیست؟

 

رتبه الکسا (ALEXA) چیست؟

ابتدا باید بگوییم الکسا چیست؟ الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط «بروس گیلیات» و «بروستر کیل» بنیانگذاری شد. الکسا یک وب سایت بین المللی و از زیر مجموعه‌های شرکت Amazon.com است.

الکسا با استفاده از داده‌های ترافیکی، میلیون‌ها سایت موجود در اینترنت را رتبه‌بندی کرده و یک لیست از محبوب ترین سایت‌های موجود در اینترنت ایجاد می‌کند که به این رتبه ها alexa rank یا رتبه الکسا می گویند. رتبه سایت در الکسا، در واقع بیانگر میزان محبوبیت سایت شما در مقایسه با سایت‌های دیگر است. به عبارت دیگر، رتبه بندی الکسا، میانگینی از تعداد بازدیدکننده سایت و تعداد صفحات مشاهده شده از همان سایت است. هر چه رتبه شما به عدد یک نزدیک شود، بدین معنی است که سایت شما رتبه بهتری دارد.

در ادامه آشنا خواهید شد :

1) اهمیت رتبه الکسا

2) مدت زمان لازم برای کسب رتبه الکسا

3) چطور رتبه الکسا را ببینیم؟

4) رتبه الکسا چگونه محاسبه می شود؟

5) راه کارهایی برای بهبود و کاهش رتبه الکسا

 

اهمیت رتبه الکسا

مقیاس سایت: شما می‌توانید میزان محبوبیت سایت خود را با دیگر رقبا مقایسه کنید و این کار می‌تواند به شما ایده‌هایی برای بهبود سایت ارائه کند.

مشخص شدن پتانسیل تجاری یک سایتاگر میخواهید محصولات وخدمات تجاری خود را تبلیغ کنید بررسی رتبه سایت در الکسا، به شما کمک می‌کند میزان بازدید سایت‌ها را با هم مقایسه کنید و از سایت‌های کم بازدید دوری کنید.

مشخص کردن  وبلاگهای مناسب برای انتشار محتوااگر میخواهید با انتشار مقاله در سایت‌های دیگر، ترافیک ورودی برای سایت خود ایجاد کنید، رتبه سایت در الکسا به شما نشان می‌دهد آیا سایت مدنظر شما، برای موضوع هدف، مناسب است یا خیر.

 

مدت زمان لازم برای کسب رتبه الکسا

اگر سایت خود را تازه راه اندازی کرده اید، اگر بخواهید در قسمت نمایش اطلاعات سایت الکسا جایی داشته باشید، پس از عضویت در آن و ثبت آدرس خود، معمولا باید مدتی بین ۱ تا ۳ ماه از ثبت سایت شما بگذرد و هم از طرفی دیگر هرچه بازدیدکننده سایتتان بیشتر باشد، شانس شما بیشتر خواهد بود؛ زیرا می توان گفت بهترین کار برای کسب رتبه بالاتر (البته در سیستم الکسا هرچه عدد شما کم تر باشد یعنی رتبه شما بالاتر است!) تلاش در جهت منتشر کردن  مطالب بهتر و مفیدتر و اهمیت قائل شدن برای مخاطبان است؛ به این ترتیب هر چه که فعالیت شما در وب با استمرار و با کیفیت باشد، سایت الکسا نیز اهمیت بیشتری برایتان قائل شده و نوع تجزیه تحلیل و آمارهای ارائه شده آن نیز به مرور زمان متفاوت خواهد بود.

 

چطور رتبه الکسا را ببینیم؟

برای مشاهده کردن رتبه سایت در الکسا، ابتدا باید  وارد صفحه ابزار ترافیک الکسا شوید. وظیفه این ابزار، نمایش رتبه الکسا سایت است. سپس در این ابزار، رنک سایت در الکسا، در کنار رتبه سایت‌های دیگر نمایش داده می‌شود.

چطور رتبه الکسا را ببینیم؟

ابزاری که سایت الکسا به صورت رایگان جهت بررسی رنک الکسا در وب سایت ارائه کرده است، علاوه بر دیدن رتبه سایت در الکسا، می‌توان از آن برای تحلیل رتبه سایت نیز استفاده کرد. این ابزار علاوه بر بررسی رتبه الکسا، اطلاعات بیشتری را در خصوص ترافیک سایت ارائه می دهد.

 

رتبه الکسا چگونه محاسبه می شود؟

برای محاسبه‌ی رتبه سایت، الکسا هر روز تخمین  بازدیدکنندگان روزانه از سایت و همچنین میزان بازدید صفحات وب سایت در طول سه ماه گذشته را میانگین می‌زند. یکی از نکات آموزش کاهش رتبه الکسا، سایتی که هم بالاترین میزان بازدیدکننده و بازدید از صفحات را در سه ماه گذشته داشته باشد، در رتبه 1 قرار می‌گیرد. رتبه الکسای آخرین سایت موجود در اینترنت، حدود 30 میلیون است. اگر در سه ماه گذشته، هیچ‌کس از سایت بازدید نکرده باشد، هیچ رتبه‌ای برای سایت در نظر گرفته نمی‌شود.

  • بازدید کننده منحصر به فرد (Unique Visitors) تعداد کل کاربران در نمونه آماری الکسا است که در یک روز از یک وبسایت بازدید می‌کنند.
  • بازدید صفحه (Pageviews) تعداد درخواست کاربران برای بازدید یک وبسایت است. تعداد بیشتر از یک بازدید از هر وبسایت توسط هر کاربر در هر روز فقط یک بازدید صفحه ثبت می‌شود.

پس اگر کاربری در یک روز صد بار از وبسایتی بازدید کند فقط یک بازدید در آن روز از آن کاربر ثبت می‌شود.

این دو شاخص در فرمول‌های محاسباتی آماری قرار می‌گیرد و وبسایتی که عدد به دست آمده از ترکیب دو شاخص آن بالاتر باشد رتبه‌اش هم بالاتر می‌رود.

 

راهکارهایی برای بهبود و کاهش رتبه الکسا

راهکارهایی برای بهبود و کاهش رتبه الکسا

1. نوشتن محتوایی با کیفیت

همان گونه که اطلاع دارید تولید محتوا یکی از مهم‌ترین بخشهای یک وب‌سایت می باشد. اگر شما از محتوای غیرتکراری استفاده کنید و به طور پیوسته و منظم محتوای وبسایت تان را به روز رسانی کنید، قطعا رنکینگ الکسای شما بهبود پیدا خواهد کرد.

در واقع، موتورهای جستجو محتوای منحصر به فرد هر وب سایت را دوست دارد. اگر محتوای شما منحصر به فرد باشد، رتبه بندی موتورهای جستجو بهبود می یابد و اگر رتبه بندی موتورهای جستجو بهبود یابد، الکسا نیز بهبود می یابد.

2. نصب نوار ابزار الکسا

این بهترین راه برای بهبود رنکینگ الکسای شماست، چراکه تمام بازدیدها از وب‌سایت شما، در رنک شما تاثیرگذار خواهد بود. این شامل پاپ بلاکر، جعبه موتور جستجو، لینکی به amazon.com و اطلاعاتی در مورد رنکینگ اخیر الکسا می‌باشد.

3. روی کلمات کلیدی کار کنید که باعث افزایش ترافیک سایت شود

برای افزایش رتبه سایت خود در الکسا باید از کلمات کلیدی هدفمند، مرتبط استفاده کنید. به شدت توصیه می شود قبل از حرکت برای تبلیغ وب سایت خود به جستجوی کلمات کلیدی بپردازید. به منظور توسعه محتوای با کیفیت غنی، باید کلمات کلیدی هدفمند داشته باشید. ابزارهای رایگان زیادی (مانند Google Ads) به صورت آنلاین برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط با دامنه های مربوط وجود دارد. 

4. پست کردن محتوا

سودمندترین و مهم‌ترین بخش پست کردن محتوا می‌باشد، لذا شما با پست کردن محتوای خود، ترافیک موتور جستجوی بیشتر و بیشتری دریافت می‌کنید که به‌سادگی در بهبود رنکینگ الکسا کمک می‌کند. 

5. استفاده از شبکه های اجتماعی

در واقع شبکه های اجتماعی تعداد بازدیدکنندگان وب سایت شما را برای شما به ارمغان می آورد و با توجه به افزایش تعداد بازدیدکنندگان رتبه الکسا قطعاً بهبود خواهد یافت. انواع مختلفی از وب سایت های شبکه های اجتماعی وجود دارد که به شما کمک می کند تعداد بازدیدکنندگان را به دست آورید.

6. ارسال بلاگ یا وب‌سایت‌ها به موتورهای جستجوها و دایرکتوری‌ها

شاخص‌های بلاگ، وب‌سایت و مقاصد آنلاین ژورنال را که با کلاس معین و متمایزی نشان داده است ذخیره می‌کند. هنگامی ‌که وب‌سایت شما با یک کاتالوگ تایید می‌شود، می‌توانید دارنده یک صفحه‌ی وب مارک شده‌ی ژورنالی شوید. این باعث می‌شود سایت شما تغییراتی را به خودش بدهد و بتوانید از آن در راستای ارتباطات درونی خود استفاده کنید.

7. روی بک لینک های با کیفیت کار کنید

برای یک رتبه بندی مناسب تولید بک لینک های با کیفیت بیشتر و بیشتر توسط کارشناسان بسیار پیشنهاد می شود. بک لینک های با کیفیت به موتور جستجو کمک می کند تا به وضوح اعتبار و کیفیت سایت شما را تعریف کند. در نتیجه، رتبه الکسا سایت شما را افزایش می دهد.

8. سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید تا خطاهای تأثیرگذار در رتبه بندی را برطرف کنید

برای افزایش رتبه سایت الکسا باید اطمینان حاصل کنید که سایت شما به طور دقیق اجرا می شود، تمام صفحات وب موجود در دسترس هستند و سایت شما هیچ خطایی که بتواند مانعی در تلاش های سئو شما ایجاد کند ندارد. موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل خطاهای سایت را بسیار عمیق مشاهده می کنند و در صورت یافتن هر گونه خطایی در صفحه وب سایت شما می تواند در نتایج جستجو کاهش یابد.

برای تجزیه و تحلیل وب سایت یک ابزار حسابرسی پیشرفته در Alexa.com وجود دارد. یک بار آن را امتحان کنید و خطاهای جدی و سایر مسائل فنی را که می توانید برای بهبود رتبه الکسا اصلاح کنید، بیابید.

9. ترافیک جستجو را در وب سایت خود افزایش دهید

ترافیک وب سایت با توجه به ترافیک بیشتر و بیشتر موتورهای جستجو بهبود می یابد. اگر وب سایت شما در صفحه اول موتورهای جستجو ایندکس می شود، ترافیک موتورهای جستجو بیشتر و بیشتر می شود که به همین دلیل رتبه الکسا افزایش می یابد.

نکات غیر سئو

وبلاگ نویسی مداوم
بازدیدکنندگان را تشویق کنید تا سایت شما را به اشتراک بگذارند
وبلاگ نویسی مهمان
فهرست دایرکتوری وب سایت شما

نکات سئو

از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید. از کلمات کلیدی در هر عنوان صفحه وب خود، توضیحات، نام دامنه (در سئوی صفحه) استفاده کنید.
از تگ های ALT در تصاویر و لینک ها استفاده کنید
از تگ های Anchor مناسب استفاده کنید
از کلمات کلیدی استراتژیک در عنوان متا استفاده کنید
یک بهینه سازی مناسب در سایت و خارج از سایت انجام دهید
بک لینک های خوبی که می توانند سایت شما را در رتبه بالایی در موتورهای جستجو قرار دهند. موارد استفاده عمدتاً پیوندها را دنبال می کنند
با کمک کلمات Google Ad یا Microsoft Ad Centre، ترافیک پولی دریافت کنید.

10. مهم ترین نکات در پایان

من این نکته را بر اساس تجربه خود بیان می کنم. توصیه می‌کنم در صورت داشتن چندین رایانه، ویجت یا نوار ابزار الکسا را روی همه مرورگرهای خود نصب کنید و وب‌سایت خود را به عنوان یک وب‌سایت پیش‌فرض در همه آنها تنظیم کنید. تا جایی که می توانید محتوای خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و هفته به هفته شاهد تغییر رتبه الکسا باشید.

منابع : admecindia.co.in

نظر خود را ارسال کنید.

طراحی سایت صفر یک وب-01web