تاثیر رنگ در طراحی سایت
۱۷ شهریور ۱۳۹۷

 

یکی از اولویت های اصلی در ایجاد یک طرح جدید انتخاب رنگ مناسب است و بسیار دشوار است. گاهی اوقات رنگی را که در یک پروژه در یک فونت یا تصویر استفاده میکنید معنی دار و مهم است و نه تنها توجه شخص را به خود جلب میکند بلکه تاثیر روانی آن بر مصرف کننده هم اثبات شده است.

بنابراین رنگ یک ابزار بسیار قوی در طراحی سایت است که میتواند بر رفتار شخص تاثیر بگذارد و با توجه به روانشناسی رنگها، ادراک افراد از رنگها بر اساس فرهنگ، تربیت، سلایق و اولویتهای آنها با یکدیگر متفاوت است.

از آنجایی که هرکسی رنگ ها را متفاوت درک میکند، هیچ چیز مانند "پالت رنگی ایده آل" وجود ندارد که برای همه جذاب باشد. برای ساختن طراحی موثر باید معنای رنگ را برای انتقال پیام به مخاطبان هدف مطالعه و درک قرار دهید. حتی اگر هیچ رنگ "جهانی" وجود نداشته باشد، ممکن است یکی از این موارد را که متناسب با هدف شما باشد را پیدا کنید.

هر "خانواده" رنگی معنای دیگری در پشت خود دارد، بنابراین اجازه دهید آنها را کشف کنیم:

رنگهای گرم :

 

رنگهای گرم

 

آنها شامل قرمز، نارنجی، زرد و تغییرات آن هستند. آنها احساس شور و شادی، شور و شوق و انرژی را ایجاد می کنند. قرمز و زرد رنگ اصلی در این پالت رنگ است.

سرخ با اشتیاق و جنگ همراه است. این رنگ به عنوان یک رنگ خطر (نور قرمز یا نشانه توقف) محسوب می شود، اما آن  رنگ مهمی است (فرش قرمز، روبان قرمز مبارزه با برنامه ایدز). در آسیا قرمز رنگ رفاه و خوشبختی است، در فرهنگ ژاپن اعتقاد وجود دارد که دو عاشق به وسیله دو ریسمان قرمز سرنوشت به هم گره میخورند.باز هم قرمز با عشق همراه است.

طبق گفته Kathy Lamancusa، استراتژیست مشهور، قرمز رنگی است که حواس را به خود جلب میکند  و تحریک می کند تا حرکت کند. به این معنی قرمز یک رنگ قدرتمند برای طراحی است. با این حال، اگر بیش از حد استفاده شود، می تواند کوبنده  باشد. قرمز نیز همه کاره است، چرا که سایه های روشن آن دارای انرژی فراوانی هستند و تیره تر آن ها پیچیده و ظریف است.

زرد رنگ انرژی و شور و شوق است، که با شادی و آفتاب مرتبط است. اگر می خواهید طراحی شما باعث افزایش احساس شادی شود زرد دقیقا همان چیزی است که شما نیاز دارید. زنان در زمان جنگ، روبانهای زرد داشتند که به این معنی بود که آنها منتظر شوهران خود می باشند. پس از آن، آن نیز به عنوان یک رنگ امید در نظر گرفته شده است.

به دلیل روشنایی آن اغلب برای علائم خطر و علائم هشدار دهنده استفاده می شود.

 

رنگ های سرد:

 

رنگ های سرد

 

در این گروه رنگ سبز، آبی و بنفش وجود دارد. اولین عنصر آبی است، به این معنی که دو رنگ از ترکیب آن با رنگ های روشن ایجاد شده (مخلوط آبی و زرد رنگ سبز حاصل میشود، آبی و قرمز رنگ بنفش).

آبی به زبان انگلیسی اغلب به غم و اندوه و افسردگی اشاره می کند، یعنی "احساس آبی"، "آبی دوشنبه". همچنین با صلح و آرامش همراه است. معنای آبی بسته به سایه و رنگ متفاوت است. آبی روشن سبب ایجاد آرامش می شود، در حالی که آبی های درخشان سبب انرژی و رفاه می شوند. آبی تیره نشان دهنده قدرت و تعادل است.

رنگ آبی طراحی احساس خنکی را منتقل  میکند.

سبز ممکن است همان احساس آرامش را به عنوان آبی نشان دهد یا انرژی مشابه زرد را به ارمغان بیاورد. رنگ سبز با سلامت، رشد ارتباط دارد. سبز عمدتا در طراحی محصولات و سازمان های سازگار با محیط زیست مورد استفاده قرار می گیرد (هر چه با طبیعت همراه است). همچنین یک رنگ ایمنی مانند یک چراغ سبز برای رفتن یا یک منطقه قرنطینه سبز است.

بنفش با حق امتیاز و ثروت همراه است. ترکیبی از رنگ قرمز و آبی است.

در طراحی، سایه های تیره تر از بنفش، فضای لوکس و ثروت را ایجاد می کنند، در حالی که سایه های روشن نسبتا عاشقانه هستند.

 

رنگهای خنثی :

 

رنگهای خنثی

 

رنگ های خنثی اغلب برای ایجاد پس زمینه استفاده می شود. با این وجود، آنها می توانند به تنهایی برای ایجاد لایه های نسبتا لطیف استفاده شوند.

سیاه برجسته ترین رنگ خنثی است. در فرهنگ غرب، رنگ سنتی برای عزاداری است. آن شیک و قدرتمند و همچنین رنگ رمز و راز و مرگ محسوب می شود. چون سیاه بی طرف است، اغلب برای بخشهای کاربردی طراحی مانند تایپوگرافی و تصویر پس زمینه اعمال می شود.

سفید در مقابل طیف رنگ مخالف است. درست مانند سیاه، با هر رنگی مطابقت می کند. سفید نشان دهنده خلوص و بی گناهی، پاکیزگی است. هنگامی که به عنوان یک رنگ اصلی استفاده می شود، می تواند ظاهر تیز و حرفه ای را ارائه دهد.

خاکستری یک رنگ خنثی و متعادل است. این یک رنگ سرد است که به ندرت موجب احساسات شدید می شود، اما حس اعتماد یا امنیت دارد. خاکستری معمولا برای تایپوگرافی استفاده می شود.

قهوه ای یک رنگ طبیعی و خاکی است. این می تواند نمادی ازطبیعت، ثبات و قابلیت اطمینان باشد، اما قهوه ای بیش از حد ممکن سبب ایجاد احساس تنبلی و یا کسالت شود. قهوه ای معمولا به عنوان یک رنگ پس زمینه به کار میرود که احساس گرمی و راحتی و آسودگی را میدهد. رنگهای تیره آن همانند رنگ سیاه برای پس زمینه یا تایپوگرافی استفاده می شوند.

 

البته این ممکن است در ابتدا کمی خسته کننده باشد اما مطالعه تئوری رنگ برای درک اینکه کدام سایه رنگ باید برای ایجاد یک احساس خاص در مخاطبان هدف مورد استفاده قرار گیرد ضروری است.

 

منبع : www.designcontest.com

نظر خود را ارسال کنید.

طراحی سایت صفر یک وب-01web