المان های آزار دهنده در طراحی سایت
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

صاحبان وب‌سایت ها و معامله‌گران آنلاین طبق روال عادی تلاش می‌کنند با مخاطب هدف ارتباط برقرار کرده و کارایی سایت را افزایش دهند. آن‌ها اقدام به mobile-friendly کردن وب‌سایت خود می‌کنند و سعی دارند طراحی در تمامی جزییات چشم نواز بنظر برسد (حتی در طراحی صفحه‌ی خطای 404).

این همه غوغا بخاطر چیست؟ احتمالا برای مشتری. مشتری بیشتر، مشکلات فراوان تر! پس بیاییم باهم المان های طراحی سایت که راه‌های مطمئنی برای آزار دادن و به مرور خلاص شدن از شر مشتری هستند را کشف کنیم.

 بنظر می رسد این تاثیریست که این ویژگی های طراحی بر روی بسیاری از وب‌سایت ها می‌گذارند. بنابرین بهتر است از اینکه طراحی شما مشمول این موارد نمی‌شود مطمئن شوید.

 بیایید به دنیای طراحی‌های بد و هنر آزار دادن مخاطب واردشده و نگاهی به این چند مثال بیاندازیم. ممکن است به کاربردن تنها یکی از این المان‌ها برای آزار دادن مخاطب کافی نباشد. بنابراین برای اثر بهتر چندین المان را باهم ترکیب کنید.

المان های آزاردهنده در طراحی سایت

المان‌های طراحی برای از دست دادن کاربران

 1. استفاده‌ی زیاد از  پاپ آپ (pop-up)  

یک روش مطمئن برای اینکه کاربران از شما متنفر شوند این است که همه جا از pop-up  استفاده کنید. استفاده‌ هر چه بیشتر، بهتر. به عبارتی مخاطب را در هر قدمی که در وب‌سایت شما بر می‌دارد آزار دهید. مانند ادویه‌ای که دقیق و باظرافت در غذا به کار می‌بریم، پاپ آپ ها نیز فقط زمانی کارشان را خوب انجام می‌دهند که کم، در جایی درست و باهدف استفاده شوند.

2. تبلیغات چشمک‌زن

در کلکسیون المان‌های آزاردهنده در طراحی وب سایت، المان‌هایی وجود دارند که حتی روی صبور‌ترین کاربران هم  اثرات گیج‌کننده ، حواس‌پرت کن و آزاردهنده می‌گذارند. در رأس این المان‌ها تبلیغاتی قرار دارند که با رنگ‌های بیش از حد روشن و تند، برق می‌زنند و روشن و خاموش می‌شوند.

3. فوتر‌های گریزان

یکی از راه‌هایی که صبر مشتری را به سر آورده و در نهایت باعث از دست‌دادن او می‌شود ، استفاده نامحتاطانه از تکنیک infinite scrolling  یا اسکرول بی‌پایان است. این تکنیک طراحی، به طور کلی تکنیک خوبیست. در این تکنیک وقتی کاربر به انتهای بخشی از محتوای قبلی می‌رسد به آرامی محتوای جدید آپلود می‌شود. با این حال، اگر حجم محتوا زیاد باشد آیا لازم است کاربر چنین مسیر طولانی ای را برای رسیدن به فوتر بپیماید؛ مخصوصاً زمانی که نیاز دارد سریعاً به اطلاعات تماس دسترسی پیدا کند؟

4. کنتراست کم و رنگ‌های ناخوشایند

کنتراست کم رنگ‌ها ، درست مانند کنتراست بیش از حد و استفاده‌ از رنگ‌های ناخوشایند تأثیر یکسانی روی خستگی چشم‌ها دارد. مهم نیست محتوایی که برای سایتتان تهیه‌کرده‌اید چقدر به نظرتان ارزشمند باشد؛ چشم‌های کاربران برای آن‌ها ارزش و اهمیت بیشتری از محتوا خواهد داشت.  بنابراین رعایت نکردن این موضوع می‌تواند منجر به خروج آن‌ها از وب‌سایت شود.

5. استفاده از فونت های متعدد

تعدد بیش از حد فونت ها خوانایی سایت را کاهش می‌دهد. زیرا باعث سردرگمی شده و تصویری از یک سایت نامرتب و بی‌نظم را در ذهن تداعی می‌کند. منظور از "بیش از حد"، استفاده بیش از دو یا سه فونت مختلف است.

 6. استفاده از pdf  بجای استفاده از صفحات واقعی وب 

 احتمالاً می‌پرسیدPdf های بی‌گناه و بی‌آزار در لیست المان‌های آزاردهنده در طراحی چه می‌کنند و چه مشکلی به وجود می‌آورند؟ اگر از آن‌ها به عنوان تمام محتوای سایت استفاده نشود، هیچ مشکلی به بار نمی‌آورند.

در واقع Pdf ها برای نمایش گواهینامه‌ها ، تصدیق‌نامه‌ها، کتاب‌های اینترنتی و گزارش‌های رسمی مقامات دولتی بسیار مناسب‌اند. اما محتواهای دیگر بهتر است در صفحات واقعی وب بیایند. با این حال می‌توانند به صورت pdf برای دانلود ارائه شوند.

7. متن‌های طولانی

متن‌های طولانی و بی‌وقفه، خواندن را دشوار و کسالت‌آور می‌کنند. علی‌الخصوص که کاربران اینترنتی معمولاً عجول بوده و انتظار خواندن یک رمان را ندارند. پاراگراف‌ها، عناوین داخلی و عکس‌ها با تقسیم کردن اطلاعات به قسمت‌های مختلف اوضاع را تغییر می‌دهند.

8. عکس‌های کلیشه‌ای و آماده

مردم هرگز باور نخواهند کرد که گروهی از آدم‌های خوش‌چهره با لبخندهای هالیوودی که با خوشحالی در حال پریدن در هوا هستند اعضای واقعی تیم شما باشند. احتمالاً این عکس‌ها را میلیون‌ها بار تا به حال در جاهای دیگر نیز دیده‌اند. در مقابل، عکس‌های واقعی و منحصر بفرد اعتماد و احترام ایجاد می‌کنند.
 

فراخوان اقدام مبهم

« خب، محصول شما خوب بنظر می رسد.ولی در قدم بعدی باید چکار کنم؟ واضح نیست که باید روی چه چیزی کلیک کنم و برای کشف هم زمان ندارم. پس خدانگهدار. »

متأسفانه این فکری ست که در صفحاتی که طراحی باکیفیتی ندارند به ذهن کاربران می‌رسد.

9. اصوات پس زمینه و ویدیوهایی که به صورت خودکار پخش می‌شوند

اثر منفی ویدیوهایی که به صورت خودکار پخش می‌شوند امروزه موضوع بحث‌برانگیزی در میان طراحان حرفه‌ای وب به شمار می‌آید. با اینکه بسیاری از افراد هنگام جستجو در وب به گوشکردن آهنگ مورد علاقه خود تمایل دارند، عده‌ای نیز از سکوت لذت میبرند. بنابراین بهتر است که به آن‌ها حق انتخاب دهیم که آیا می‌خواهند تماشای یک ویدیو را شروع کنند یا خیر.

صدای بلند و خشنی که کاربران از طریق هدفون مجبور به تحمل آن هستند تاثیر بیزارکننده ای روی آن‌ها دارد.ممکن است صداهای استفاده‌شده شامل آهنگ‌های زیبا باشد، ولی هربار که وبسایت را دوباره باز کنید از تاثیر مثبت موزیک خوب کم می‌شود. علاوه بر این، المان‌های پخش خودکار ممکن است حافظه را به شدت درگیر کنند؛ مخصوصا زمانی که از دستگاه‌های موبایل استفاده شود.

منبع : internetdevels.com

نظر خود را ارسال کنید.

طراحی سایت صفر یک وب-01web