سئو محلی يا لوکال سئو (local seo) چيست؟
۰۸ آذر ۱۴۰۰

گوگل به تازگی توجه ویژه ای به جستجوی محلی و ارائه نزدیک ترین و بهترین نتایج به کاربران خود داشته است و این امر میتواند در آینده پررنگ تر و مهمتر نیز جلوه کند. اگر تجارت یا سایت شما محدوده جغرافیایی مشخصی را پوشش میدهد، باید به سئوی محلی نیز توجه داشته باشید.

سئو محلی چیست؟

سئوی محلی به طور کلی فرآیندی است که به جست و جوگران محلی کمک می‌کند تا راحت‌تر شما را در سرچ‌های گوگل پیدا کنند. گوگل در سال 2013 الگوریتم کبوتر را ارائه داد که به کاربران کمک می‌کند تا کسب و کارهای محلی را به راحتی پیدا کنند. در حقیقت هدف گوگل در این الگوریتم تاکید بر نتایج محلی (local result) است. گوگل در این الگوریتم به دنبال این است که کاربران بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد خود برسند.

در حقیقت شما قرار است به موتورهای جست و جوگر گوگل بفهمانید که بیزینس شما چیست و در کدام محله فعالیت می‌کند. با انجام فرایند سئوی محلی شما به راحتی در سرچ‌های مرتبط با کسب و کار در صدر نتایج جست و جو قرار می‌گیرید.

هر کسب و کاری که دارای موقعیت فیزیکی یا منطقه خاصی از نقشه یا شهری فعالیت میکند، بهتر است از سئو محلی استفاده کند. به عنوان مثال کاربری دنبال رستوران درشمال شهر تهران می گردد و بعد از سرچ در گوگل لیست رستوران هایی که در گوگل موقعیت مکانی شان ثبت شده به کاربر نمایش داده می شود.

 

سئو محلی يا لوکال سئو (local seo) چيست؟

چرا سئو محلی برای کسب و کار مهم است؟

گوگل روز به روز هوشمندتر می شود. موقعیت جغرافیایی (لوکیشن) شما برای گوگل مهم است و بر اساس مکان جغرافیایی شما، نتایج جست و جوی شما را نمایش میدهد.

بر اساس آمار رسمی سایت Think with Google :

  • حدود یک سوم از سرچ‌های موبایل موبوط به لوکیشن و مکان است.
  • بیش از دو سوم کاربران گوشی‌های هوشمند به دنبال شرکت‌ها و سایت‌هایی هستند که از نظر مکانی به آنها نزدیک باشد.

و بر اساس آمار سایت Moz میزان سرچ‌های لوکال سال به سال در حال افزایش است. وقتی بحث سئوی محلی مطرح می‌شود، بسیاری از عواملی که قبلا در سئو موثر بودند، تاثیر خود را از دست می‌دهند و عوامل محلی جایگزین آن می‌شوند.

توجه داشته باشید برای کسب و کارهای کوچک و مکان محور سئوی محلی بسیار کم هزینه، دوست داشتنی و فوق العاده موثر است. حتی اگر وبسایت نداشته باشید با درج آدرس محل خود در گوگل مپ ، در سرچ گوگل مپ موقعیت شما نمایش داده میشود.

هیچ لزومی ندارد که شرکت های محلی هزینه بالایی برای بازاریابی کاربرانی که فاصله زیادی از آنها دارند بپردازند. به عنوان مثال : همه می دانند که آرایشگاه ها یا مشاورین املاک، همه ی مشتری های آنها منحصراً افرادی هستند که در فاصله نزدیکی از آنها هستند، پس در جهت جذب این مشتریان باید فعال باشید.

چرا سئو محلی برای کسب و کار مهم است؟

 

راه حل هایی برای موفقیت در سئوی محلی

 

1. نام، آدرس وتلفن خود را در تمامی صفحات وبسایت وارد کنید

روبات های گوگل قابلیت درک شماره تماس و آدرس شما را دارند، به همین دلیل یکی از بهترین فضاهای سایت جهت درج اطلاعات تماس فوتر سایت است که در همه صفحات وب سایت تکرار میشود. دقت داشته باشید که حتما شماره تماس خود را همراه با کد شهری وارد کنید.

2. در هر صفحه از وب سایت از محتوای منحصر بفرد برای توضیح یک محصول یا خدمت استفاده کنید

به عبارت دیگر محتوای سایت شما نباید تکراری و غیر مفید باشد، هر صفحه از سایت باید به تنهایی ارائه دهنده مفاهیم و مطالب مشخصی باشد که در بخش های دیگر سایت تکرار نشده است.

3. مشخصات کسب و کارتان را در دایرکتوری مشاغل وارد کنید

سئو محلی یک جستجوی مبتنی بر موقعیت مکانی است. یعنی داشتن آدرس فیزیکی برای ارائه‌دهندگان خدمات که دارای موقعیت مکانی مشخص هستند، نیاز است. بنابراین اگر آدرسی که شما در آن مشغول کار هستید در بخش Google Maps و دایرکتوری‌های مشاغل به‌روز نشده باشد، پیدا کردن آن برای مشتریان به ویژه هنگام جستجو براساس موارد «نزدیک به من» خیلی سخت خواهد بود.

سایت‌های دایرکتوری مشاغل به سایت‌هایی گفته می‌شود که به صورت دسته‌بندی شده در صنف های مختلف، اطلاعات جامعی از کسب و کارها شامل آدرس، شماره تلفن، آدرس سایت، آدرس شبکه‌های اجتماعی، ساعات کاری، اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات، تصاویر و... را در اختیار شما قرار می‌دهند.

متاسفانه دسترسی به سرویس Google My Business در ایران مسدود است و به جای آن شما میتوانید اطلاعات خود را در گوگل مپ وارد کنید. همچنین در دایرکتوری‌های داخلی مانند دانرو، پونز و... نیز اطلاعات خود را ثبت کنید تا کاربران بتوانند به سادگی به آن دسترسی داشته باشند.

 دقت داشته باشید: وقتی اطلاعات کسب و کار خود را در سایت‌های دایرکتوری، آگهی و نیازمندی‌ها قرار میدهید، کاربران به راحتی بتوانند روی آن کلیک کنند و با شما ارتباط برقرار کنند به عنوان مثال با کلیک روی آدرس سایت، وب‌سایت شما نمایش داده شده و یا از طریق موبایل اگر روی شماره تلفن کلیک شود، مستقیما شماره‌گیر گوشی فعال شود.

4. تولید محتوای با کیفیت و افزایش اعتبار سایت

یک فاکتور مهم در رتبه بندی محلی وب سایت شما، افزایش اعتبار آن است. برای افزایش اعتبار سایت باید وب سایتهای دیگر به شما لینک دهند. پس شما میتوانید با تولید محتوای با کیفیت سبب لینک دادن وبسایتهای دیگر به سایت خود شوید.

 

حرف آخر

با توجه به بازار رقابت سنگین در کسب و کارهای مختلف، فروش کالاهای مشابه برای کسب و کارها راحت نیست. بنابراین در بازار کنونی برای موفقیت هر چه بیشتر باید از ابزارها و شیوه های مختلف جهت بیشتر دیده شدن و جذب مشتری گام بردارید. بهینه‌سازی موتور جستجو یا SEO، در سطح محلی نه‌تنها به بهتر دیده شدن شما در جستجوهای محلی روی اینترنت کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود مشتریان زیادی به شما مراجعه کنند.

نظر خود را ارسال کنید.

طراحی سایت صفر یک وب-01web