آشنایی با اصطلاحات رایج در طراحی سایت
۰۲ دی ۱۳۹۹

امروز تمامی صاحبان و مدیران نیاز به طراحی سایت دارند. اگر شما هم قصد سفارش طراحی دارید، لازم است تا با برخی از اصطلاحات رایج در این زمینه آشنا شوید. آشنایی با اصطلاحات به شما کمک می کند خواسته خود را بهتر بیان کنید و پیشنهادات طراحان را بهتر درک کنید. گروه طراحی 01 در این مقاله شما را با برخی از مهم ترین اصطلاحات آشنا می کند.

وب پیج ، وب سایت و دمین

وب پیج یا صفحه وب مجموعه ای از تصاویر، نوشته ها و اطلاعات است که بر روی یک صفحه در بستر اینترنت ارائه می شود. وب پیج ها می توانند حاوی اطلاعت خبری، آموزشی، تصاویر تبلیغات و ... باشند. وب سایت مجموعه ای از وب پیج ها در بستر اینترنت است. به هنگام طراحی سایت و مذاکره برای توافق بر سر جزییات ممکن است بارها این دو اصطلاح گفته شود. شما از طریق یک آدرس مشخص که دامین یا دامنه نامیده می شود به سایت مورد نظر خود که حاوی صفحات مختلف با محتوای متعدد است، دسترسی پیدا می کنید. معمولا همراه با ثبت سفارش برای طراحی سایت لازم است تا نام یا اسم دامنه را انتخاب کنید و در صورتی که قبلا رزرو یا خریداری نشده باشد و آزاد باشد آن آدرس را برای سایت خود ثبت نمایید. سایت هایی وجود دارد که به شما کمک می کند قابلیت ثبت و آزاد بودن نامه دامنه را بررسی کنید و نسبت به خرید آن اقدام نمایید.

دامین یا دامنه از اصطلاحات رایج در طراحی سایت

در خصوص ثبت اسم دامنه اصطلاحی نیز تحت عنوان پسوند دامنه وجود دارد که لازم است انتخاب نمایید. پسوند ها می توانند com یا org، ir یا پسوند های دیگری باشند. هر یک از پسوندها معنای خاص خود را دارند و البته قیمت آن ها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال پسوند ir نشان فعالیت شما در کشور ایران است و قیمت نسبت مناسبی دارد. در صورت انتخاب یک اسم، لازم نیست تمامی پسوند ها را خریداری نمایید.

اصطلاح وب هاست و وب سرور در طراحی سایت

به احتمال زیاد قبل از ثبت سفارش طراحی سایت، اصطلاح هاست و سرور را بارها شنیده اید. ممکن است طراح شما به شما بگوید برای طراحی سایت و ارائه خدماتی که مد نظر دارید نیاز به یک هاست و سرور قوی دارید یا نیاز نیست برای هاست و سرور زیاد هزینه کنید. در واقع هاست به معنای واقعی کلمه میزبان وب سایت شماست و تمامی اطلاعات شما بر روی این میزبان که اصطلاحا هاست نامیده می شود، قرار می گیرد. سرور نیز به معنای کلمه خدمات دهنده است و به کاربران سایت شما ارائه خدمات می نماید تا از هاست آن چه را که می خواهند ببینند و استفاده نمایند. از نظر فنی، هاست ها و سرورها مشخصات متفاوتی دارند و طراح سایت به شما کمک میکند هاست و سرور مناسب سایت خود را انتخاب نمایید.

UI/UX در طراحی سایت

دو اصطلاحی است که در کنار یکدیگر برای طراحی سایت حرفه ای استفاده می شود. UI  مخفف user interface است که در فارسی رابط کاربری نامیده می شود و به ارائه و نمایش سایت مرتبط است و شامل تمامی محتوا، تصاویر، جداول، ویدیوها و همچنین رنگ گرافیک سایت است. تیم طراحی سایت معمولا یک طراح و متخصص UI دارد. UX مفهومی فراتر دارد. این اصطلاح که مخفف User Experience می باشد به معنای تجربه کاربری است و شامل حس و تجربه ای است که کاربر موقع استفاده از سایت دارد. یک تیم حرفه ای طراحی سایت معمولا یک طراح UX دارد. یک طراح UX سهولت کاربری، زیبایی و نکات فنی متعددی را در نظر می گیرد.

رابط کاربری و تجربه کاربری در طراحی سایت

سیستم مدیریت محتوا و پلاگین ها

سیستم مدیریت محتوا به شما کمک میکند تا به راحتی محتوایی برای وب سایت خود تولید، مدیریت و منتشر نمایید. در واقع تمامی سایت ها به سیستم مدیریت محتوا نیاز دارند. برخی سیستم های مدیریت محتوای آماده هستند که می توانید با هزینه اندک از آن ها استفاده کنید. وردپرس یکی از این سیستم های مدیریت محتوای شناخته شده است. سیستم های مدیریت محتوا انواع قالب ها را دارند. برای مثال در صورتی که طراحی سایت با سیستم مدیریت محتوای وردپرس را انتخاب کرده باشید، طراح قالب های مختلف را به شما نشان می دهد. شما می توانید بر اساس نیاز و سلیقه خود یکی از قالب ها را انتخاب کنید. پلاگین یا افزونه یک برنامه است که بر روی برنامه ای دیگر سوار می شود و آن را کامل تر می کند. برای مثال سیستم مدیریت محتوای وردپرس انواع پلاگین ها برای افزایش سرعت، ارتقا جایگاه سئو، تهیه بک آپ و ... وجود دارد.

سئو یا بهینه سازی برای موتور جستجو گوگل

زمانی که شما با کلمه کلیدی موضوعی را با موتور جستجوی گوگل جستجو می کنید، گوگل بر اساس پارامترهایی سایت ها را اولویت بندی نموده و نمایش می دهد. اقداماتی که شما برای قرار گرفتن در اولویت گوگل انجام می دهید، سئو نامیده می شود. شما برای قرار گرفتن در اولویت گوگل اقدامات متعددی باید انجام دهید. اقدامات متعددی می تواند در مرحله طراحی سایت برای قرار گرفتن در اولویت جستجو گوگل انجام شود. برای مثال استفاده از کد نویسی اصولی و استاندارد تاثیر زیادی در سرعت لود و قرار گرفتن در اولویت گوگل دارد.

سئو یا بهینه سازی برای موتور های جستجو در طراحی سایت

زبان برنامه نویسی در طراحی سایت

در صورتی که از سیستم های مدیریت محتوا و قالب های آماده استفاده نکنید یک برنامه نویس سایت را به صورت اختصاصی و بر اساس نیاز، خواسته و سلیقه شما طراحی می کنید. طراحی سایت در محیط های مختلفی انجام می شود که امکانات متفاوتی دارند و به اصطلاح زبان برنامه نویسی نامیده می شود. شما زمانی می توانید زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید که در خصوص هر یک از نظر فنی و تخصصی اطلاعات کافی داشته باشید. به همین دلیل توصیه می شود اجازه دهید طراح سایت بر اساس تخصص خود و نیاز شما، زبان برنامه نویسی را انتخاب و به شما پیشنهاد نماید. زبان برنامه نویسی می تواند PHP، ASP جاوا اسکریپت و ... باشد.

طراحی سایت استاتیک و دینامیک

طراحی سایت استاتیک به این معناست که تمامی محتوای بارگذاری شده بر روی تمامی کاربران ثابت است. این نوع طراحی منسوخ شده است و اغلب افراد ترجیح می دهند سایت آن ها قابلیت تغییر محتوا را داشته باشد. سایت دینامیک به شما این امکان را می دهد که محتوا را ویرایش کنید یا محتوای جدید را به راحتی بارگذاری کنید. در این سایت ها بنا به درخواست کاربران اطلاعات متفاوتی نمایش داده می شود و کاربران نیز می تواند در آن اطلاعاتی را وارد و ثبت نمایند.

طراحی سایت واکنشگرا

طراحی سایت واکنشگرا به این معناست که در طراحی نکاتی لحاظ می شود تا سایت شما در گوشی، تبلت و هر دستگاه هوشمند دیگری به درستی نمایش داده شود. از آنجایی که تعداد کاربران اینترنتی که از انواع دستگاه های هوشمند به ویژه گوشی تلفن همراه استفاده می کنند، در حال افزایش است طراحی واکنشگرا اهمیت زیادی دارد.

 

توصیه آخر

در صورتی که اصطلاحی را متوجه نشدید از طراح سایت بخواهید تا آن اصطلاح را به زبان ساده به شما توضیح دهد تا تصمیم بهتری بگیرید و انتخاب بهتری داشته باشید.

نظر خود را ارسال کنید.

طراحی سایت صفر یک وب-01web