7 نکته اساسی انتخاب دامنه مناسب
۱۰ مهر ۱۳۹۷

به نظر شما نام دامنه چقدر اهمیت دارد و چقدر در موفقیت یک وب سایت موثر است؟ آیا همین که وب سایت باکیفیت و خوبی داشته باشید کافیست و دیگر نام آن مهم نیست؟

انتخاب نام دامنه، یکی از کارهای سخت و مهم در راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی است. در این مقاله قصد داریم به نکاتی چند درباره انتخاب نام دامنه مناسب بپردازیم.

1. در زمان انتخاب نام دامنه آینده نگر باشید 

در زمان انتخاب نام دامنه برای وب سایت، اهداف بلندمدت و چشم انداز کسب و کارتان در آینده را در نظر بگیرید چون در غیر اینصورت تغییر آن آسان نخواهد بود. نام دامنه شما چیزیست که تقریباً برای همیشه همراهتان خواهد بود زیرا اگر قصد تغییر نام دامنه را داشته باشید این کار خسارت بسیار زیادی به شما وارد می کند و مهمترین آسیبی هم که می بینید این است که مشتریان قدیمی به شما بی اعتماد می شوند و سراغ رقیبانتون می روند و با تغییر دامنه نیاز به برندسازی و سئوی دوباره خواهید داشت که هم هزینه بر خواهد بود و هم زمانبر که این کار اصلاً منطقی نیست
پس نکته ای که باید خیلی به آن دقت کنید این است که برای انتخاب نام دامنه عجله نکنید و به مقدار کافی روی آن وقت بگذارید.​

2. نام دامنه شما باید کوتاه باشد

اگر نام دامنه شما بلند و پیچیده باشد، ممکن است کاربران اینترنتی آن را به اشتباه تایپ کنند. همچنین به خاطر سپاری چنین دامنه هایی نیز سخت خواهد بود. پس تا حد ممکن نام دامنه خود را کوتاه انتخاب کنید و به گونه ای باشد که راحت تایپ شود و در ذهن باقی بماند. سعی کنید طول نام دامنه تان بین 6 تا 17 کاراکتر باشد.

3. انتخاب دامنه مناسب جهت برندسازی

یکی از موارد بسیار مهم در انتخاب دامنه، هم نام بودن آن با برند تجاری فعالیت شما می باشد؛ چرا که هر زمان افراد به وب سایت شما فکر می کنند، بی اختیار نام تجاری آن را به یاد می آورند در غیر این صورت ممکن است مشتریان شما سر از وب سایت های دیگر در بیاورند!

اگر فعالت خود را تازه آغاز کرده اید پیشنهاد می کنیم اول نام دامنه خود را انتخاب کنید و پس از خرید آن، نام برند خود را مشخص کنید. به نظر می رسد این روش بسیار بهتر از پرداخت هزینه های گزاف به دلالان دامنه باشد.

نام دامنه هایی که قابلیت برندسازی دارند همیشه بهتر از دامنه های عمومی و رایج هستند. اگر بخواهید دامنه ای درست کنید که برند شود و بتواند خیلی خوب عمل کند، بهتر است از .com استفاده کنید. مرورگر­ها اگر کاربر در قسمت URL انتهای دامنه را ننویسد، وی را به صورت اتوماتیک به دامنه.comکه احتمالاٌ رقیب شماست، بر­می­گردانند.

برای محافظت از برند تجاریتان باید دامنه خود را با پسوندهای مختلف ثبت کنید (حداقل دات کام و دات آی آر آن را ثبت کنید). این عمل از ثبت نام دامنه شما توسط دیگران جلوگیری کرده و به شما اطمینان می دهد که مشتریان و کاربران اینترنتی به سایت شما هدایت خواهند شد حتی اگر پسوند دامنه را اشتباه وارد کنند.

از آنجایی که یک کسب و کار موفق باید در شبکه های اجتماعی هم فعال باشد،حتما قبل از ثبت دامنه به سایت هایی مثل تلگرام،اینستاگرام و فیس بوک بروید و مطمئن شوید که پیج با نام انتخابی شما قبلا ساخته نشده باشد.

4. از خط تیره در دامنه استفاده نکنید 

برخی از شرکت ها در انتخاب نام دامنه از خط فاصله استفاده می کنند. به عنوان مثال : saman-kala_sherkat.com، از لحاظ سئو قرار دادن خط فاصله سبب می شود تا موتورهای جست و جو کلمات کلیدی را بهتر تشخیص دهند؛ اما آیا واقعا مشتریان می توانند چنین چیزی را به خاطر بسپارند؟

بسیاری افراد عادت دارند کلمات را پشت سر هم تایپ کنند. چنین چیزی برای شما یعنی از دست دادن مشتری و فرآهم کردن شرایط مطلوب برای رقبایی که هم نام شما هستند. علاوه بر این استفاده همزمان از خط فاصله و آندرلاین در نام دامنه یک اشتباه بزرگ است که درصد از دست دادن مشتریان را بسیار بیشتر از دیگر روش ها خواهد کرد.

5. انتخاب نام دامنه چند بخشی؟ 

انتخاب نام تک بخشی برای دامنه مزیت بزرگی است اما انتخاب نام تک بخشی کار بسیار سختی است و ما پیشنهاد می کنیم که برای اینکه بتوانید نام مناسب تری را برای سایتتان انتخاب کنید.به سراغ نام های دو یا چند بخشی بروید،پس :

نام چند بخشی را طوری انتخاب کنید که تک تک کلمات آن در ذهن مخاطبتان بماند،و مهمتر از آن باید طوری کلمات را انتخاب کنید که اگر از طرف پرسیدید اسم سایت چی بود بتونه توالی و ترتیب کلمات را به درستی به خاطر بیاورد.

در انتخاب کلمات کپی کار و تقلید کننده نباشید.

سعی کنید یکی از کلمات را مرتبط با زمینه کاری خودتان انتخاب کنید و کلمه ی دیگر را یک کلمه ی مفهومی یا خاص انتخاب کنید طوری که وقتی کسی نام دامنه ی شما را می شنود به فکر فرو رود.معمولا کلماتی با مفاهیم انتزاعی یا غیر فیزیکی گزینه ی خوبی است.

به آهنگ بیان کلمات دقت کنید.سعی کنید ترکیبی را برای نام دامنه انتخاب کنید که آهنگ موزون و مناسب داشته باشد.

اگر می خواهید از اسم خودتان به عنوان نام سایتتان استفاده کنید به این نکته دقت کنید که همیشه باید خودتان سایتتان را مدیریت کنید و حتما باید خودتان به سوالات مخاطبانتان پاسخ دهید. اگر پیش بینی می کنید که بعدا کسب و کارتان گسترده خواهد شد به دنبال ثبت یک برند متفاوت باشید.

6. اشکال ثبت دامنه فارسی

جدیدا امکان ثبت نام دامنه ی فارسی نیز به وجود آمده است و شما می توانید دامنه ی سایتتان را با کلمات فارسی ثبت کنید.اما این روش یک اشکال دارد و آن این است که اولا نام دامنه فارسی بین کاربران اینترنتی جا نیافتاده است .ثانیا،بعدها که شما در سایتتان محتوای زیادی قرار دادید و خواستید آن را سئو کنید، در مبحث ساخت بک لینک ممکن است دچار مشکلاتی شوید.به همین خاطر پیشنهاد می کنم نام دامنه را با حروف انگلیسی ثبت کنید.

7. ابزارهای انتخاب نام دامنه

Domainr : این امکان را به شما می دهد که با وارد کردن نام دامنه از باز بودن یا نبودن آن اطلاع پیدا کنید و پسوند ها و نام های جدید که با نام دامنه شما مرتبط است را به شما پیشنهاد می دهد .

Panabee : یک مسیر راحت برای جستجوی نام دامنه ، نام برنامه ، نام برند و شرکت می باشد. در صورتی که نام شما گرفته شده باشد،   Panabeeنام های جدید ترکیبی به شما پیشنهاد می دهد .

Domain Puzzler : یک سایت آنلاین ساخت اسم دامنه است .

نظر خود را ارسال کنید.

طراحی سایت صفر یک وب-01web